![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
stickmaskin
Jag har också funderat på att skaffa en. Var till Stickbutiken i Stockholm och tittade. Är lite sugen på en SILVER REED LK-150. Vad tror ni om den? Jag kan sticka lite för hand, har börjar på ett par sockar men, har fastnat i hälen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Kristin: En tröja som den på bilden är fullt möjlig att sticka på en standardstickare. Jämför med tröjor från till exempel 1940-talet. Det garn som användes till jumprar är sådant man kan använda till en standarstickare.
Om du stickar med för tunnt garn på en maskin blir det glest. Men standardmaskinerna klarar faktiskt väldigt tunnt garn. Gå till en återförsäljare och be att få en demonstration! Britt-Louise: LK-150 är en toppenmaskin! På den kan man använda det som är vanliga handstickningsgarner idag. Resår kan man sticka för hand. Eller göra vikta kanter. Jag har haft min i 20 år och den är snäll, beskedlig och lätt att lära sig på och dessutom rolig att sticka på. Sedan kan man känna sig lite begränsad när man inte kan sticka mönster automatiskt, men när man gör det köper man en till maskin som ha de möjligheterna. ![]() Sockor kan du sticka på LKn! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack Nima! Nu ska jag bara få ihop lite pengar! Den kostar 5.550kr.
Men det där med hälar går det verkligen på en maskin ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jadå hälar går mycket bra att sticka på maskin! Och fort också.
Läs här Och på Lindas blogg På engelska finns den utmärkta videokursen Diana Natters gjort så att du kan se hur det fungerar. Hör av dig om du har fler frågor! Senast redigerad av Nima den 2011-09-23 klockan 16:44. Anledning: felskrivning |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
OK , ska kolla videokursen noga och spara stickbeskrivningen.
Min dotter och äldsta barnbarnet älskar hemstickade sockar men kan ju inte sticka, inte dottern heller. Har en snäll svägerska som stickat åt dem. Hon har även stickat hundtröja till lillhunden. Jag får skynda mig att spara ihop till en maskin ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Åhh...
Jag föreställer mig fina fina stickade tröjor i mjukaste merinoull... Och sockor!! Åh, vad mysigt! (Aldrig i livet att jag skulle sticka det för hand, men på maskin kanske!) Har hittat en maskin som heter KH-868. Den har 200 nålar med 4,5mm mellan varje. Är det en standard- eller finstickare då? Det låter ju som att den kan klara ganska tunna garner i alla fall. Nån som har den? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hejsan!
KH-868 är en standardmaskin med hålkort. Den stickar vad som var standardgarner på 50-60 talet alltså tunna garner med dagens mått mätt, motsvarande ca stickor 1½ - 3. Jag har en elektronisk brother standardmaskin, bland annat är väl bäst att tillägga. Det finns några till här hemma. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:54.