![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Min mamma sydde alla våra kläder när vi var små så det blev naturligt att även jag började tidigt att sy.
Min första stora skapelse sydde jag när jag var ca 7-8 år. Det var en bebisblå kråsskjorta i flanell till min pappa. Han fick den i julklapp och jag var stolt som en tupp. Dock minns jag aldrig att han använde den. ![]() När vi började med syslöjd året eller åren därefter skulle vi börja med att sy på papper! Tänk er att jag skulle visa att jag kunde sy ett rakt streck på ett papper! Det räckte inte med en papperslapp utan det var spiraler, och gud vet vad. Jag minns så väl att jag försökte argumentera mig från det där men slapp aldrig undan. Jag har aldrig känt mig så förnedrad i hela mitt liv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Exakt samma för mig även om jag slapp. Kanske sydde jag inte kråsskjorta men jag sydde glatt gosedjur åt mig själv.
Och sedan sy på papper i trean? Eh? Men tack vare för att jag hoppade över 1 klass i skolan (allmänt) så slapp jag göra det då fröken såg att jag trots allt klarar att hoppa över 1 år även där. Phu. Men sedan när jag slutade skolan så fick jag 1 pärm med vad jag gjort. Jag kände igen broderingarna och virkarbeten, stickarbeten. Men de där pappersidorna har jag inte sytt. Undrar vilken stackare till elev som sytt dessa, och som läraren trodde var mina. Det undrar jag än idag då jag såg pärmen senast 1 vecka sedan. Jag håller på att flytta så jag går igenom allt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Haha. Du kanske har mina för jag vägrade att befatta mig med eländet efteråt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Haha, om du gick på Guldhedsskolan, så.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag är lärare i slöjd, och tycker det är roligt att läsa om era erfarenheter. Jag tänker mycket på att göra det så bra för barnen som möjligt, men själv har jag inga skräckexempel från egen slöjd i skolan, så jag har inte lärt mig hur jag INTE ska göra.
Jag ber aldrig barn sy på papper för jag tycker det är vansinnigt. Jag har aldrig delat ut några symaskinskörkort och ingen har frågat efter det heller. Då det gäller tyger lägger jag ut de tygprover vi har så eleverna har kunnat kryssa för själva vad de vill beställa. Tyvärr blir det ofta så att när tyget kommer så är de ändå inte intresserade av det tyg de beställde. Själv tycker jag nästan samtliga tyger från grossistfirmorna som vänder sig till skolslöjden är gräsliga. Ifall ni had tips på vad man borde lära sig i slöjden som ni inte lärde er, vill jag gärna höra det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Du låter som en väldigt bra lärare! Nu är det länge sedan jag hade syslöjd, men det jag saknade då - på 70-80-talet - var utmaningar! Jag var nog en ganska tyst och osynlig elev som gjorde alla uppgifter ganska fort och sedan blev jag fast i ett vakuum utan något som helst att göra i väntan på att de andra skulle bli klara, fast jag egentligen bara längtade efter att lära mig mer!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Minns att vi även skulle lära oss sticka och virka i skolslöjden. Eftersom jag var nyinflyttad från Norge och var van vid stickning, hade stickat mycket redan, så tyckte jag att det skulle bli roligt att sticka. Så jag gick glatt igång och stickade, minns inte riktigt vad det var, men något enkelt var det. Fröken ställde sig bakom mig och sa att jag stickade på helt fel sätt...
Jag fick repa upp allt och börja om. Gjorde på exakt samma sätt, fröken glömde bort mig och mitt sticke. När jag var klar, gick jag fram och visade.Fröken reste sig upp och visade alla i klassen. "Titta så fint det blir, när man gör på rätt sätt"... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:19.