![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Tack för era svar. Ska läsa igenom och sätta mig lite bättre in i vad ni skrivit sedan blir det nog en tur till någon symaskinsaffär i veckan för att lära mig lite mer
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Någon av er ovan skrev om trestegs-sicksack och/eller fuskoverlock. Heter det fuskoverlock? Så jag kan leta efter det ordet i en symaskinsbeskrivning? Vill ju gärna ha någon typ av "töjbar" söm? För det är väl det dessa två ska vara?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Elmis, det brukar kallas för "stretchsömmar". Trestegssicksack finns ofta på maskiner som inte har stretchsömmar. Går du till en symaskinsaffär förstår de mycket väl vad du menar med en töjbar söm.
Fler bra råd har du redan fått! :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Från att tidigare ha ägt en begagnad Singer från 70-talet och sedan fick en ny Bernina i mitten av 90-talet, köpte jag en billig på Elgiganten (tror jag det var). Det är utan tvekan den bästa jag haft. Inte så stark få 3-4 lager kraftig jeans har den jobbigt för, men det är det enda. Den har ALDRIG strulat.
Så som nybörjare - köp en billig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hur skiljer sig en mekaniskt från en elektronisk symaskin när man syr?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Köp inte en billig maskin i varuhus. Kvalitén är mycket ojämn, det finns dom maskiner som fungerar, men många gör det dåligt.
Det är nästan omöjligt att få dom någon service på dom, reparatören vill inte ta i dom med tång. Dels går det inte att få tag i reservdelar, ofta är kvaliteten på maskinen så dålig att det inte går lämna någon garanti på jobbet. En trasslande maskin dödar verkligen sy glädjen. Det är mycket bättre att vänta och spara till en riktigt bra maskin. Alla symaskiner behöver lämnas in på service med några år mellanrum, för att bli ordentligt rengjorda och smörjda och justerade. När det är dax brukar maskinen säga till själv den blir sur och grining. Men efter besök hos symaskinsdoktorn blir den som ny igen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Nej jag tänkte inte köpa billigast jag hittar MEN det stora problemet är att jag som nybörjare har svårt att se skillnad på något billigt "skräp" och någon billigare variant av kvalité? Om ni förstår hur jag menar
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
På mekansika maskiner gör du inställningarna med en ratt, på en datamaskin, gör du inställningarna på en liten bildskärm, som du ställer in med pilar.
Den du har tittat på ställer du in numret på sömmen du vill sy, tex söm nr 21. Då ställer du in 2 på en knapp som du trycker på tills det står en tvåa i rutan, ettan gör du lika dant med. Då kommer sömmen upp i rutan, talar om vilken pressarfot du ska använda. Du också justera längd och bredd på sömmen. När du valt den. En data eller elektronisk brukar det finnas fler sömmar på, och ofta flera olika enstegsknapphål. Om du inte vet vad enstegsknapp är för något, så innebär det att du sätter knappen i foten. Ställer in vilket knapphål du vill sy. Sätter i foten och drar med en liten spak som reglerar längden på knapphålet. Sätt i tyget, gasa och luta dig bakåt i stolen och rullar med tummarna och så har det ett perfekt knapphål. Du kan sy hur många exakt lika knapphål som du vill. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Ett tips på en prisvärd lättskött maskin, som har dom sömmar man behöver. Som kostar ca 1860 svenska kronor idag. http://www.sewingmachines.co.uk/brotherbc2100_info.htm
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Det här är en annan sidan där det säljs symaskiner och lite billigare än i Sverige, dock samma kvalitet http://www.sewingmachinesplus.com/do...g-machines.php Den är från USA men det tror jag är inga problem. Jag tycker själv att computariserad eller elektroninsk är bäst. Jag är själv nybörjare med lite eller ingen tålamod
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:06.