![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler
|
|||||||
| Notiser |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Det är färger som guidar så trädningen är enkel tycker jag.
Overlockens trådspänning behöver jag aldrig justera. Jag tror den är så robust den sömmen så den bryr sig inte om vad man syr i. Täcksömmens trådspänning behöver justeras efter vilket material jag syr i men det tror jag är normalt - det står också i manualen. Jag använder iofs bara en sorts overlocktråd - så det gör säkert saken enklare. Jag använder ibland brodyrtråd eller annan tråd men bara i den övre griparen för effekt t ex vid rullfåll. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Är helnöjd med min Babylock imagine. Köpte den från SMD (England)
Inga problem. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Bernina rekommenderar jag. Allra helst 1300 eller 1150 MDA. Outstanding. Lätt att trä, du syr med genom flerdubbla
jeanssömmar lika bra som det tunnaste organza. Stretch, allt. Du använder endast vanliga universalnålar till den. Ta och provsy en sådan och trä även den. Alla maskiner skall du provträ. Jag har problem med mina händer. Var runt och kollade på alla märken. Bernina var den enda symaskin som säljaren bara drog ut alla trådar och trädde om från början. Det säger något om hur lätt den är att trä från början. Lycka till! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
tack för alla fina råd!
vad har ni för åsikter och erfarenheter av kombimaskiner? Singer Overlock 14SHT 967DC är jag mest sugen på just nu. Drömmen är en Babylock och en coverlock av något slag. Men jag får hålla mig till vad jag kan klara ekonomiskt och vad som passar mina behov. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Jag själv tror inte på kombimaskiner, men det beror på att jag inte hade orkat hålla på och ställa om mellan sömmarna. Jag vill kunna sy sömmarna efter varandra utan att behöva ställa om maskin.
Jag har en Bernina, vilket jag kan rekommendera starkt, den tyggar sig igenom nästa vad som helst. Den tyckte det var lite trögt (men det gick) när jag sydde genom 8 lager jeans. Min begränsning för hur många lager jag kan sy har hitills varit hur mycket jag får in under pressarfoten. Den är lättträdd och går som en klocka. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Billiga maskiner?
Jag har inte kunnat bestämma mig för vilken overlock jag ska kunna köpa så det blir aldrig någon.
Gillar min Singer symaskin helskarpt, aldrig haft problem med den så det lutar åt Singer. Men är deras overlockmaskiner lika bra?Både Pfaff och Husqvarna har liknande enklare maskiner. Någon som testat någon av dem Jag ska försöka komma igång med att sy igen men det går trögt så frågan är om dessa billiga fungerar till enklare sömnad eller om det bara blir fiasko? I dagsläget är det inte aktuellt att köpa någon form av proffsmaskin för dyra pengar, det får i så fall komma längre fram.http://symaskinsexperten.se/Singer/O...ck-14SH754.htm http://www.symaskinswebbshoppen.se/D...&ProductID=132 http://www.symaskinswebbshoppen.se/P...%2cProductName |
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Den allra enklaste overlocken på marknaden är Babylock. Ingen krånglig trädning och ingen trådspänning... Maskinen gör det åt dej..
![]() |
|
|
|
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:10.

Gillar min Singer symaskin helskarpt, aldrig haft problem med den så det lutar åt Singer. Men är deras overlockmaskiner lika bra?
Jag ska försöka komma igång med att sy igen men det går trögt så frågan är om dessa billiga fungerar till enklare sömnad eller om det bara blir fiasko? I dagsläget är det inte aktuellt att köpa någon form av proffsmaskin för dyra pengar, det får i så fall komma längre fram.
Hybrid-visning