![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Där hade jag en väldigt bra bildlärare. Jag är nämligen usel på att rita, men å andra sidan förvandlade jag alla våra uppgifter till helt andra saker än vad de skulle vara. Jag kommer särskilt ihåg när vi skulle lära oss att rita kuber, alla andra ritade stadslandskap, jag ritade änglavingar på alla mina och kallade det för "lådhimmeln", om lådorna hade personligheter så tyckte jag inte det spelade så stor roll om de var sneda och vinda. Jag fick min trea, antagligen för att läraren såg att jag försökte, snarare än vad jag faktiskt var värd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag fick bara en 3:a i syslöjd, detta trots att jag var jätteduktig. Jag sydde en klänning, en väska och en jacka kommer jag ihåg, var mycket självständig. Likaså stickade jag och broderade mycket. Jag är fortfarande tjurig för att jag bara fick en 3:a, hon hade lovat mig en 4:a men det fick jag inte. Lärarinnan hade en dotter i min klass, det var nog hon som fick 4:an. Men... det är dags att gå vidare, det är över 30 år sedan.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag minns i stort sett bara "vänta köerna". Man sydde från punkt A till punkt B och ställde sig i kö för att få hjälp att lista ut vart nästa steg kunde tänkas vara. Tror inte jag gjorde en självständig handling på alla år i syslöjden bortsett från eventuella färgval kanske. Ingenting blev någonsin använt, dels pga av att man sydde fullständigt oanvändbara saker som bebisklänningar och minilapptäcken (fullkomligt ointressanta saker för en 14åring) dels för att alla mönster och tyger kändes helt föråldrade och eftersom jag "köade" bort i stort sett hela skoltidens slöjdtid har jag inte en enda nyttig erfarenhet med mig heller. Det var säkert inte syfröknarnas fel att de inte hann inspirera 30 köande lite uttråkade ungar. Tack och lov kom intresset senare, men jag kan tycka det är synd att jag inte utnyttjade att få lite kunskap när jag hade chansen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Min mamma sydde alla våra kläder när vi var små så det blev naturligt att även jag började tidigt att sy.
Min första stora skapelse sydde jag när jag var ca 7-8 år. Det var en bebisblå kråsskjorta i flanell till min pappa. Han fick den i julklapp och jag var stolt som en tupp. Dock minns jag aldrig att han använde den. ![]() När vi började med syslöjd året eller åren därefter skulle vi börja med att sy på papper! Tänk er att jag skulle visa att jag kunde sy ett rakt streck på ett papper! Det räckte inte med en papperslapp utan det var spiraler, och gud vet vad. Jag minns så väl att jag försökte argumentera mig från det där men slapp aldrig undan. Jag har aldrig känt mig så förnedrad i hela mitt liv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Exakt samma för mig även om jag slapp. Kanske sydde jag inte kråsskjorta men jag sydde glatt gosedjur åt mig själv.
Och sedan sy på papper i trean? Eh? Men tack vare för att jag hoppade över 1 klass i skolan (allmänt) så slapp jag göra det då fröken såg att jag trots allt klarar att hoppa över 1 år även där. Phu. Men sedan när jag slutade skolan så fick jag 1 pärm med vad jag gjort. Jag kände igen broderingarna och virkarbeten, stickarbeten. Men de där pappersidorna har jag inte sytt. Undrar vilken stackare till elev som sytt dessa, och som läraren trodde var mina. Det undrar jag än idag då jag såg pärmen senast 1 vecka sedan. Jag håller på att flytta så jag går igenom allt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Haha. Du kanske har mina för jag vägrade att befatta mig med eländet efteråt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Haha, om du gick på Guldhedsskolan, så.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:12.