![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Nålens grovlek ska visserligen anpassar till tyget, men man måste tänka på ögats storlek också. Jeansnålarna har ganska rymligt öga och det har top-stitchnålarna också. Dom är bra till grövre trådar och till ömtåliga trådar.
Men ibland är det faktiskt precis tvärt om med grovlek och tygets tjocklek. Särskillt i väldigt täta tyger som till exempel kraftigt linne som tvättats många gånger och fått dra ihop sig ordentligt. Då brukar det bli snyggare sömmar med tunna nålar. Det har att göra med att en tunn nål inte kräver lika mycket kraft för att ta sig igenom tyget. Microtexnålarnas vassa spets är extra effektiva till sånt. Det blir extra tydligt om man sitter med en svag maskin. Jeanstyg är oftast inte speciellt tätt egentligen. Så jeansnålar brukar vara bra till jeans oavsätt om man syr med vanlig sytråd eller med något grövre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ja ibland behöver man tunn men stark nål för mycket tätslagna/stickade tyger som vissa tyger som är av hög kvalité är. Man känner på att symaskinen antingen vil latt tyget åker ner genom hålet och/eller att det känns mycket hårt att sy när nålen slår ner. Då behöver man tunnare (men stark) nål.
Jag använder bara Schmetz. Har testat olika nålar men kommit fram till att Schmetz är mer jämn i kvalitén och nålarna "håller" längre också utan att bli uddstötta fort. Prym, HS, Organ mfl, nej tack till dem. Visserligen kan jag köra "dåliga" nålar i min overlock och Pfaff 332:n som glatt tar allt möjligt skit (och syr fint ändå) men jag har slutat med att köpa nålar om det inte är schmetz. Då har jag istället rutin med att "pensionera" synålen och flytta över till overlocken när den tjänat ut sin tid hos huvudsymaskinen. Om den är verkligen uddstött (som man känner eller ser) åker den ner i korgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Lyssna alltid på din symaskin. Den säger till när den vill ha en
ny nål. Det kan bli ett litet smällande ljud t ex då är dags att byta nål. Du även höra när du har fel nål till tyget. Lyssna och lär känna din maskin på ljudet. Jag tror nog att min Bernina overlock också skulle svälja bättre begagnade nålar men jag är lite "feg" att göra det. Den är ju inte just å att den så sliter på overlockmaskinen i onödan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tror inte det sliter mkt på overlocken? Min fixar det i alla fall ok? hehe Men jag sätter inte in uddstötta/böjda nål självklart..
Jag kan inte lyssna pga att jag är döv men jag känner det helt klart när det är tungt.. Det bör de flesta göra. Man håller ju i tyget och sådär, då känner man hur det går bang bang bang. När det är sådär så måste man byta nål. (till en färsk eller byta nåltyp för materialet) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Nu har jag hittat lösning för vad bokstaven H står för på symaskinsnålar.
H=hushållssymaskinsnålar. För allmän användning används universalnålar i storleken nr. 70-90. B kanske är för broderinålar för industribroderimaskiner? Jag gissar vilt. Fler förslag? Ichigo, jag vet att du är döv, ville bara ge ett extra sinne att använda för oss som har förmånen att få ha det kvar. Jag fegar ur och vågar inte testa begagnade nålar på min overlock. Med min vanliga otur så går den säkert sönder. Det går så sällan sönder nålar i min overlock. Jag har bytt 2 nålar på 8 år. Jag kan sy så väldigt lite numera. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ja det var det jag menade gumpan när jag skrev för vanliga maskiner.
Men tänkta att hushållsmaskin är för svenskt. Eftersom den andra koderna är på engelska. Nu gissar jag H-Home B-Business (industri typ) För broderi heter på engelska "embroidery" /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Javisst i f-n, så heter det ju. Det vet jag om jag hade
öppnat huvudkontoret. ![]() Förstod vad du menade, alla mina nålar har ett H. Ville bara kolla vad exakt det stod för. Jamen, fint, då har vi lärt oss detta också och det är även vetenskapligt fastställt, så vitt jag kan se det!? Ha de! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
nålsystem, symaskinsnålar 705 |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:21.