![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |




|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 4
|
När jag hade syslöjd (mitten och slutet av 90-talet) så var vi väldigt styrda av läroplanen kommer jag ihåg. Jag har fortfarande kvar lappar där det står beskrivet alla moment vi var tvugna att genomföra och vilken kunskap detta skulle ge oss. Tyvärr så innebar detta att jag först gjorde en påse att ha alla saker i, en kudde med en ful applikation på, sydde en pyjamas, virkade en orm, prövade på knyppling och stickade en halsduk i halvpatent. Sedan var det ju en massa annat runt om kring som att tvättmärka pyjamasen, memoryspel om olika material och dess ursprung och ett skriftligt arbete om valfritt ämne. Jag hade högsta betyg, men kan inte påstå att jag blev särskillt inspirerad av detta. Mitt verkliga intresse har dykt upp först nu drygt 10 år senare.
Men när jag var på stickcafé här hemma i de småländska skogarna häromsistens så var det med två tjejer som var i yngre tonåren, så det verkar ju onekligen som att hantverk är påväg att bli lite coolt så man kan ju hoppas att kvalitén på undervisningen blir bättre om inte läraren behöver lägga ner lika mycket tid på att lära ut grunder utan kan komma steget längre med eleverna! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forumvärd
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
|
När det kommer till att lägga tid på att hjälpa finns det ju också olika sätt att undervisa. Jag lärde mig virka när jag var 7 år från en "virkskola" i en veckotidning med extremt tydliga bilder. Den typen av instruktioner borde en 10-12-åring kunna följa. Om man gav ut sådana instruktioner när det var virkning, och sedan hjälpte och visade de som faktiskt körde fast, istället för att visa varje person enskilt skulle det frigöras en hel del tid.
Jag vet att rätt många personer har hänvisat till "läroplanen", men på den tiden fanns det inte läroplan för mer än 2 år (till skillnad från idag). Dessutom tvivlar jag starkt på att läroplanen förordar att alla ska göra likadant. Däremot så kräver det mindre jobb att göra som man alltid har gjort, och blir lättare för läraren om alla göra likadant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
|
Jag är 37 år (Hjälp, när hände det?) så det var ett tag sedan jag hade syslöjd. Jag hade syslöjd under 80-talet på Tjörn (som faktiskt brukar ligga på topp 20 vad gäller landets bästa grundskolor).
Jag fick prova på virkning, stickning, knyppling, vävning, makramé samt sy gympapåse och sy kläder. Jag tyckte det var en väldigt bra syslöjd och väldigt fri. Man fick ju redan under mellanstadiet lära sig klippa ut efter mönster, trådräta och sömsmån osv. Något örngott har jag aldrig sytt (förutom på senare år). Dessutom hade man syslöjd varannan termin och träslöjd varannan - oavsett intresse. Det tycker jag också var bra så det inte bara var killar på träslöjden och tjejjer på syslöjden. Jag minns att vi hade väldigt roligt både på sy- och träslöjden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 30
|
Citat:
Jag tror inte man ska inte va rädd som lärare idag att använda moderna medier som barn känner till, t.ex. youtube. Citat:
Hursomhelst: Jag är nog konstigt nog mer nöjd med mina träslöjdsalster idag än mina syslöjdsalster. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Forumvärd
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
|
Ja, precis! Tänk var mycket mer praktiskt det skulle vara om varje elev kunde spela upp just det avsnittet de 1 eller 25 gånger de behövde det upprepat för sig.
Vi hade också varannan termin, utom i nian då man fick välja. Jag hade dock bara syslöjd eftersom jag är allergisk mot trä. När vi fick välja försvann nästan alla killar från syslöjden, men tjejerna spred ut sig. Det var dock några killar som egentligen ville ha syslöjd, men som inte riktigt ville stå ut med det som min lärare "fixade till det" så att de slapp välja utåt utan helt enkelt hamnade där, vilket jag tycker var rätt bra... Synd att folk väljer efter grupptryck istället för vad de faktiskt vill. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
|
textilslöjd idag
Jag vikarierade rätt mycket på textilslöjden på en skola för några år sedan. I de lägre årskurserna fanns "måsten", t.ex. att sy en slöjdpåse, men också friare - alla skulle kanske brodera, men det var fritt att välja både motiv och vad det skulle bli. I de högre årskurserna var det stora krav på egna idéer. De skulle själva planera (och motivera) både projekt, teknik och material. Jag tror att de fanns krav på att man skulle använda olika tekniker för betygen. Begränsningar fanns, men de var mest av ekonomiska skäl.
Mina barns textilslöjd har varit varierande. På fyra terminer har de haft tre olika lärare. Jag har ändå uppfattat det som rätt fritt. Ett tema var återbruk - men de fick skapa vad de ville på det temat. Nuvarande har en extremt fri inställning. Slöjdsalen var tom på material när de kom och eleverna fick själva kryssa kataloger vilket material de ville ha och fundera på vad de skulle göra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
|
Det är länge sedan jag hade syslöjd i skolan nu, gick ut åk 9 1989, i låg och mellanstadiet var det växelvis syslöjd och träslöjd medan man i högstadiet fick välja det ena eller det andra.
Som jag vill minnas det så var det mer styrt i småskolan och friheten ökades gradvis upp med årskurserna. Vissa uppgifter var helt styrda som uppgift 1 i sömnad och även uppgift 1 i virkning, lovikavantarna och tygpåsen med kanal och dragsko. Visst var det styrt senare också eftersom man skulle klara vissa moment, men som jag vill minnas hade man relativt fria händer vad gällde att åstadkomma ett resultat för att klara vissa speciella moment och exempel på såna speciella moment var sy dragkedja, göra applikation och brodyr. Ett moment som jag minns dök upp i högstadiet var kombination av trä och textil, vad man gjorde hade ingen större betydelse som jag vill minnas bara man gjorde ett kombinerat alster. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:45.