![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Jag har en Passap Automatic från 1958. Var gäller sockstickningsmaskiner så har jag sett en på Tradera nyligen. Jag har ingen aning om vad man ska tänka på. På Yahoo finns en grupp för "vintage knitting machines" om det är en gammal modell du funderade på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
Citat:
![]() Silver reed 830 kan kanske va en maskin av intresse, skulle vara kul med en elektronisk nästa gång. Citat:
![]() Är din passap en single bed eller double bed? Min är en doublebed (resårbädd som jag förstått svenskar kallar de) från slutet av 70-talet. Och sticka single bed på den är inte så framgångsrikt! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
"padda" KG-släde
Är en "padda" KG-släde samma sak som det som är G-Carriage (Garter carriage)?
EDIT: I så fall hittade jag det såhär om att lägga upp maskor: "Early machines (KG88 and KG89) did not have the ability to cast on and required either an E Wrap or crochet cast on that was done manually. The later models starting with the KG88II and KG89II did have this capability, which was a valuable feature. Also, to prevent dropped stitches, the addition of a plastic brush part on the underside of the G needle prevented dropped stitches. This part can be easily replaced to improve an older model otherwise the older models are basically the same as their newer brethren." Saxat från: http://www.theknittingcloset.com/cat_gcarriage.cfm |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Singel, om jag fattat terminologin rätt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
KG-släde är detsamma som Garter Carrige. Min är en KG 89II och den ska kunna lägga upp. Fast nu får den vila ett tag för jag har lite dåligt med tålamod och tid. Får tas fram igen när jag har mycket tid att ägna mig åt den.
Jag tror inte att det är något fel på den utan här är det snarare "skit bakom spakarna" som gäller. ![]() Bonden brukar vara lättare att sticka på när man är van vid andra maskiner. Det är min erfarenhet. Har någon nån koll på hur man gör när man frågar efter en ny grupp? Kanske ska se om det går att skicka något medelande till forumägarna? Nima |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ja, det vore kul att ha ett speciellt ställe, som är lätt att hitta för stickmaskinsentusiaster. Man blir lycklig varje dag som man hittar något nyskrivet någonstans.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag glömde att tala om vilka maskiner, som jag har. Jag började med att köpa en Silver Reed LK-150 för att lära mej att sticka på maskin och sedan följde en Brother KH881. Det är inte så länge sedan, så jag håller fortfarande på med att utforska båda maskinerna. Det har blivit en del sockar på LK:n och det funkar bra. Men jag har stora problem med att sticka med två färger på den. Jag tappar en eller flera maskor lite här och där nästan varje varv. Är det någon mer som har den erfarenheten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
jag har precis börjat lära mig sticka på min Bond som jag döpt till Belsebub,,,, men jag tänker inte ge mig utan kämpar på. Jag har inte mycket vana från handstickning och att läsa beskrivningar. Men jag hade turen att vinna boken "Sticka med stickmaskin" av Maggie och Morgan Wallin. Den är guld värd för mig.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Wow helt fantastiskt! Jag är jätteglad vi har ett eget forum nu!
![]() Ja, precis det var den jag trodde du hade! Min är här! (var tvungen att ta bort bilden då den tog upp mer än halva forumet) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag får väl lägga in en bild på min Knitmaster (kompatibel med Silver Reed). Jag har också en spetssläde till den.
Hemskt nöjd med köpet och den krånglar sällan på eget bevåg. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Har en bond. Hade inte budget för mer och jag hade inte lust att köpa beg som första maskin.
Stickar dock inte längre för jag känner mig för utbränd, för lite tid, så mkt man vill göra.. Så jag har uteslutit maskinstickningen nu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Hej. Fick nys om sidan via "kullerbyttans" sida och här finns några bekanta namn
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Vad många vi är! Roligt! Det är ju lite speciellt med stickmaskiner för det är inte så vanligt de flesta vet ju knappt vad det är. I alla fall de utanför tyg och garnträsket. Men jag har till och med en irl kompis med atickmaskiner numera som jag träffade på en kurs så det känns lite lyxigt.
Jag undrar vilket slags garn ni föredrar till standardstickarna? Jag tycker att man är rätt begränsad för det är ju inte så himla vanligt med så tunna garner. Har någon provat fabel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Då har man utökat arsenalen med en Knittax M2 också
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50.