Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-07-29, 12:04   #1
päronpaj päronpaj är inte uppkopplad

Symaskin matar inte tyget

Hej igen, nu har jag fått ihop delarna till min Husqvarna 190, men fortfarande problem med att tyget inte matas fram. Kan det ha blivit något fel med matarplattan? Vad brukar ni göra när ni har dessa problem? Tack på förhand!
päronpaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-29, 12:48   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Har du kollat att inte mataren är nerfälld?
Kolla i brusanvisningen var de två lägena ställs in.

Prova sen att "sy" utan tråd på en tygbit, så du ser om det är matningen eller nåt annat som krånglar.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 10:38   #3
haros haros är inte uppkopplad

mataren är urdålig på Huskvarnas maskiner, det är känt av de som syr, Anita

Det är känt att Huskvarnas maskiner har dålig matare, min är urdålig, trots att jag gav närmare 7.000 för maskinen för några år sedan. Nu ska jag byta till en annan, Anita
haros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 13:50   #4
avslutad_20240812 avslutad_20240812 är inte uppkopplad

Citat:
haros skrev: Visa inlägg
Det är känt att Huskvarnas maskiner har dålig matare, min är urdålig, trots att jag gav närmare 7.000 för maskinen för några år sedan. Nu ska jag byta till en annan, Anita
Vad tråkigt att du tycker så illa om HQ:s matare.
Jag har 5 olika Husqvarnamaskiner och ingen av dem matar tyget dåligt.
avslutad_20240812 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 14:52   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Det är dom maskinerna som har gjutna matartänder som är dåliga. Dom har matartänder som är mest som små diagonalställd "knoppar" än riktiga tänder.
Dessutom sitter tänderna i ett asymetriskt mönster vilekt gör att maskinerna ofta drar åt ena hållet. Den totala ytan som matartänderna utgör är också mindre.

Jag har en platinum 950e som är hopplös. Den matar inte ojämna material ordentligt, så man kan alltid se på stygnlängden på rätan, var alla fållar eller annat invikt material har sina kanter på baksidan. Dessutom finns den inga matartänder alls framför nålen, vilket gör att syr man på ett band som är så smalt att det går emmellan tänderna i ytterkanterna så måste man börja 1,5cm in på bandet för att den ska mata alls. Man måste nåla alla fållar innan man syr dom och helst pressa för att det ska bli bra. Annars klarar den itne av att "nypa till" inviket utan tenderar att låta tyget glida ögonblicket innan nåle går ner. Det smalaste jag lyckats fålla snyggt utan att bhöva hålla på med nålar är typ 6mm. (Funkar kanske till gardiner, men hur snyggt är det på en kjol?)
Många av dom enklare maskienrna från samma period var bättre och jag tror alla nya husqvarnamaskiner har dom bättre tänderna. Det var så vitt jag vet bara dom första kombimaskinerna som man kunde sätta på en broderitillsats som hade dom dåliga tänderna.

Men sen är det ju mycket en smaksak också. Och en vanesak. Jag är van vid att sy på en gammal huskvarna som kan göra en 2mm bred fåll i halsen på en dockT-shirt (halshål som en röd femtioöring ungeffär) utan protester. Det är inget som någon av dom nya maskinerna jag provat kommit i närheten av att klara.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 15:22   #6
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad

Jag har sytt på en väldig massa Husqvarnor (och inte bara det märket) genom åren sedan jag kunde gå, både de äldsta, de som finns på
50-60-70-80-90-talet och även de allra senaste i nutiden.

Aldrig någonsin har jag haft det här problemet, inte heller känner
jag till att proffsen i omkretsen har haft det heller.
"Det är känt av dem som syr" kan det definieras? Har aldrig hört talas om det, varken i modehusen eller i ateljéer. I så fall vilka?

Kan man sömnad i botten, känner till pressarfotstryck och hur det faktiskt fungerar, hur mataren fungerar, håller mataren och hela maskinen ren från damm och ludd som kan blockera matningen (gäller på vilket märke som helst) så är det extremt sällan problem.

Jag har sett rena skräckexempel på s.k. rengöring på olika märken och självklart är det alltid maskinens fel!
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:31.