![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 | |
|
Citat:
När jag har handlat från USA har jag redan till säljaren betalt för frakt o exp avgift, försäkrning m m och därmed ingår de beräkningsunderlaget för tull och moms beskattning. På länken som jag lagt ut direkt från Tullverket beräknas det på det beloppet. Dvs. det du betalt till din leverantör inkl frakt, avgifter och försäkring. Det åligger mig som handlar att det blir rätt Tull och skattdeklarerat om jag har förstått det hela rätt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Nu har jag fått hem mina House Mouse-tyger från USA. Jag beställde åtta meter som kostade 579:- inkl. shipping och handling. I förrgår fick jag telefonsamtal om avgift för Sveriges import på 289:-. Hjälp tänkte jag först. Efter att ha räknat ut hela summan och delat med antal meter blev det inte så mycket i alla fall, ca 108:-/m. Fort gick det i alla fall. Beställde torsd 3/3. Fick leverans onsd 9/3. Jag är jättenöjd!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Vad roligt att höra att du är nöjd med ditt tyg.
Då är alltså av dessa 289 kr - moms 144,75= rest 144,25, tullavgift 12% dvs 69,48=rest 74,77 som torde vara postens Importavgift. Stämmer det? Har du spec på dessa 289 kr? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Ja, det står Inf, moms 144:- och Expeditionsavgift 145:- varav moms 29:-.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Införselmoms 144 kr och då har de slagit ihop tullavgift samt postens avgift. Tack, hoppas att dina alster blir fina.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Det är ju fraktaren som ska klarera godset och se till att Tullverket får in pengar som tillhör kejsaren, staten alltså. Tullverket springer inte runt och kollar vad som finns i försändelser som kommer in i landet. Det är för övrigt för fraktarens tjänster att klarera godset som det tas ut en avgift av oss.
Med fraktare avser jag det företag som står för frakten som posten, FedEx, DHL osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det var de på UPS, fraktbolaget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Kvitterade ut ett nästan tomt paket, stort som ett bokpaket från Bra Böcker med 8 transistorer och två integrerade kretsar i ett hörn. Frakten gick på lika mycket som komponenterna kostade, momsen var 224 kr och därtill postens avgifter, alltså för att de förtullat paketet på 80 kr + moms (20 kr). Lite surt det där.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Usch, då det var riktigt dyrt. Men då är det nog klokt att köra Tullverkets beräkningspgm innan man definitivt skickar iväg en beställning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
handla utomlands, importkostnader |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:02.