Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-12-16, 19:51   #1
minx minx är inte uppkopplad

Man slutar ju aldrig att förvånas... valde mellan janome huskvarna och pfaff när jag köpte min symaskin förra året.
Det blev en janome som jag köpte här i Sverige.

Samtidigt köpte jag en övermatare för 1300 kr. ( Hutlöst) den har i dagarna rasat i bitar efter bara ett års användande.
Skulle beställa en ny och såg att dom kostade 600 kr i england och beställde en och fick samma besked som för maskinerna. Inte ens tillbehören får säljas till sverige.

Otroligt dålig stil av janome och jag ångrar bittert att jag inte valde pfaff:en.

Jag röstar för bojkott av janome och när nästa maskin ska inhandlas kommer jag garanterat välja ett annat märke!!
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 21:20   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Jag instämmer med Madeluc, Ichigo att det är alldeles åt pipsvängen.

För tillvekaren och garantirep så borde det inte spela någon roll vem som utför garantirepen. Det blir samma kostnad.

För återförsäljaren/reparatören borde det inte heller spela någon roll eftersom de får ersättning från fabriken för garantirepen.

Återförsäljarna i Sverige vill helt enkelt inte konkurrera mot hela världen avseende prissättning och de vill ha all försäljning inom landet.

Jag tror helt enkelt att det är återförsäljarna som dikterar
villkoren åt tillverkarna.

Är också jättebesviken på Berninas villkor. Om det var en vanlig symaskin som jag skulle köpa skulle jag inte tveka att köpa från USA i alla fall. Men eftersom det är en brodyrmaskin tvekar jag.

NÅja, nu har jag inte riktigt råd klapparna skall inhandlas.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 21:42   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Anna, du kan säkert köpa en noname-övermatare för ett par hundringar på Ebay... De är ofta samma som Janome/brother använder...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 22:00   #4

tack för tipset hade ingen aning om att det var samma.. kom på att eftersom både pfaff och huskvarnas qulitingmaskiner är exakt samma maskiner så hade säkert dom pressarfötterna också passat nu så här efteråt...

nästa gång den går sönder ska jag köpa en sån.

Min vännina från london fixade övermataren åt mig. Jag beställde den i hennes namn så postar hon den vidare. Trist och fånigt att man ska behöva gå den vägen. Men å andra sidan jag sparade 700 kr.
Gammal 2010-12-16, 22:44   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Ja man kan göra så. Ibland ber jag vänner i USA att skicka saker till mig om säljaren inte vill skeppautanför USA eller om det blir dyrt med tullen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 23:00   #6

Tycker det är dags att gå upp till kamp! Det är helt orimligt att vi i norden ska betala dubbla priser jämfört med övriga europa.

Jag är ärligt talat chockad över hur vi blir behandlade!
Gammal 2010-12-17, 08:32   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Det här med garanti är i allmänhet inte något som bekymrar just mig nämnvärt eftersom jag kan räkna de tillfällen jag har utnyttjat garanti för någon produkt över huvud taget (alltså inte bara symaskiner, utan TV, hushållsmaskiner, datorer... ALLT) på ena handens fingrar och ändå ha fingrar kvar... Jag har sparat MÅNGA tusenlappar på att handla där jag fått bra priser och skulle oturen slå till (peppar peppar) säger jag som Madeluc: Då har jag ändå sparat ihop till en reparation.

MEN, med respekt för att andra ser annorlunda på det (man kanske har haft mer otur förut), så tänk på att det är vad som gäller där ni KÖPER som är intressant. Det är ingen ide att titta på svenska garantivillkor eller hänsvisa till svensk konsumenträtt om ni köper i ett annat land. Det är ju egentligen självklart, men ville ändå poängtera det! (Ibland är det också till fördel faktiskt. Jag fick en gång ner priset en hel del på en maskin jag köpte i USA i och med att handlaren ju inte behövde bekymra sig om att bjuda på några lektioner eller riskerade att få ta hand om garantireparation (garantitiden var ändå ganska kort))

JAG skulle alltså inte ens tänka tanken att betala massor av tusenlappar extra för att få den så kallade "support" en svensk handlare kan erbjuda. Det är MITT beslut, mitt risktagande, och jag blir förb-ad när svenska handlare försöker hindra mig att ta mina egna risker! Det ska inte dom lägga sig i!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-17, 10:43   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Är prisskillnaden verkligen så stor?

Är det någon som har exempel på prisskillnaderna?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
handla, utomlands

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:42.