Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-12-15, 11:14   #1
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 531
Jag tror nog att det kan vara värt att betala tull för maskinen. Det är bara att kontakta tullverket och fråga dem hur mycket som tillkommer i tullavgifter.

Kostnaderna för frakt får du av säljaren. Flera av de som jag har handlat av i USA har kryssat för t ex gåva, provex, ingen tullavgift är heller uttagen, det har jag upptäckt när jag har fått paketen.

Jag tror starkt på USA.

Men vi ska tänka oss för. Vi kan i förlängningen slå undan fötterna på oss själva då vi en dag står utan återförsäljare och reparatörer av symaskiner i Sverige.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 11:37   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Gränsen för gåvor är 500kr/person. Visst kan man bluffa men stora paket slinker i princip aldrig igenom längre.

Hade nog varit tveksam att beställa symaskin från USA, blir lätt dubbla kostnaden när frakt, moms, tull och postens avgifter tillkommit.
Sen var det ju det där med garantin, en sak att skicka till England vid ett ev ärende, till USA blir det en helt annan kostnad.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 11:46   #3
marianne58 marianne58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 46
Smile

Jag har nyligen köpt Janome maskiner från Sycenter i Stockholm. Tycker att de var jättebra att göra affärer med. Jag valde att köpa i Sverige för att ha back up om det blir problem. Jag bor på Åland så jag hade kunnat handla från England men jag anser att tryggheten det ger att handla på närmare håll är värt en hel del. Får jag problem nu så kan jag bara ringa eller maila. Om jag behöver service på maskinen så tar jag en shoppingtrip till Stockholm och lämnar maskinen i butiken. Jag fick dessutom nästan två timmars personlig information och demonstration av maskinerna innan jag packade dem i bilen och for hem till "kobben".
marianne58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 12:15   #4
Jane_12 Jane_12 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 38
Rätten att bestämma själv

Har följt debatten om Janomes inställning till de som vill utnyttja den fria rörligheten för varor inom EU. Det finns fler som tidigare försökt sig på detta bland annat inom bilbranschen med ett mindre lyckat resultat för bilbranschen men lyckat för kunderna. En av EUs grundpelare är just den fria rörligheten för personer, tjänster och varor. Ett syfte är just att främja den fria konkurrensen. Jag har full förståelse för att våra, oftast vänliga och duktiga, symaskins-detaljister i Sverige inte gillar att kunderna köper sina varor i ett annat land. Men i bland måste man gilla läget. Den något lägre momsen i England kan inte var anledningen till den stora prisskillnaden det måste var något annat. Jag tycker att vi ska protestera mot Janome. Sedan tycker jag att var och en tar ställning till var man väljer att köpa sin maskin med de för- och nackdelar detta innebär. Men det ska var och en bestämma själv. Det är inte Janome som ska bestämma detta åt oss
God Jul
Jane
Jane_12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 14:17   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
USA tror jag inte på som alternativ vad gäller Janome.
Dels har Janome restriktioner vad gäller postorderförsäljning av flera modeller i USA också. Man får inte ens ange ett pris online, och man får bara sälja i fysiska butiker. (Skulle tro att detta gäller "prestigemodeller" i första hand, alltså inte de enklare maskinerna.) Det är ju bara att kolla på eBay och Amazon och så ser ni att där finns de inte.
Dels blir det ganska dyrt. Tittar man t.ex. på CoverPro 1000CP(X) som ofta är uppe till diskussion när det gäller Janome har man nog kommit upp i svenskt pris innan man har den tullad och klar hemma. (Just den är det heller inte bara att plugga in i nätet då den inte har vanlig apparatsladd, men det kan man säkert lösa på ett eller annat vis.) Detta om man ens hittar någon som ställer upp och levererar den hit.
Inte ens jag som gärna handlar i/från USA köper symaskiner därifrån om jag inte kan hämta hem dem själv.

Men visst är det ruttet, det Janome håller på med! Bryter mot lagen tror jag däremot inte är så korkade att de gör. Det har de säkert koll på vad som gäller. Som jag har sagt förut kan de inte hindra SMD att sälja till vem som helst, men det finns säkert något kryphål som gör att de då kan "hämnas" med att sluta leverera maskiner till dem, och den risken vill inte SMD ta.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 15:02   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tycker att man ska bojkotta Janome ännu mer i Sverige eftersom det är de som surat till för att vi köper från UK. Om man går och köper Janome i Sverige pga detta här så har de ju vunnit. Det är fel mot oss konsumenter.

Jag rekommderar att köpa andra märken istället. Eftersom dagens symaskiner är mycket jämna i kvalitén... Varför inte Brother istället? Märket är mkt lika Janome. ("kvalité" till lägre pris)

Jag tycker det är jättefult att göra såhär mot oss kunder.

Jag hann köpa min Janome-overlock innan deras fulknep. Nu skulle jag inte köpa Janome alls.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 15:42   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag håller med dig, Ichigo!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 16:24   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 531
Om du köper från ett annat land är det ett måste att kontrollera och ta med all frakt, tull, moms m m i sin prisjämförelse. Det är en självklarhet. Eljest blir det som att jämföra äpplen o päron.

Ett måste är att kontrollera om symaskinstillverkaren har
världsgaranti eller om det är endast säljaren som får göra
garantireparationer. Då måste du även ta med det i din
kostnadsberäkning. Maskinerna blir mer och mer högtekniska, delar består av mindre hållbara material. Att skicka en symaskin
till och från utlandet för garantireparationer är inte billigt.

Men å andra sidan. Du kanske aldrig behöver nyttja garantin.

Jag funderar på en Bernina broderimaskin. Vid köp av denna
så gäller endast garantirep hos säljaren. Dessutom ingår
en kurs i Stockholm på symaskinen.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 05:01   #9
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Vad jag har för mig så har både Bernina och Husqvarna världsgaranti, och då kan du ju lämna in den i vilket land du vill på garanti, men så klart hos en behörig reperatör av just ditt märke. När jag köpte min maskin i Uppsala så var det med en månads skillnad från om jag köpt den som demo eller beg. Hade den fortfarande varit demo så hade jag haft full fabriksgaranti lika med att jag kunde fått världsgarantin med mig när jag flyttade till USA.

Jag vet att de finns de som skickar overseas och jag pratar framför allt om sy och brodermaskiner tänkte inte direkt på covers och overlocks.

Det var bara ett tips från mig att kolla marknaden i USA med tanke på skillnaden på Brothers maskiner och även Husqvarna, Janome är ett märke jag aldig kommer att befatta mig med överhuvudtaget igen. För det första för deras försäljningsmetoder och jag vill aldrig ha med den generalagenten att göra igen. Och för de andra så varför ska jag betala mer för en Janome som kan mindre är ålderdomiligare i sitt handhavande, finns inte på min världskarta. GOD JUL på Er Alla. Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 12:50   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 531
Bernina har inte världsgaranti. se http://www.bernina.se/default_detail...i5530-sSE.html

Där har du deras inköpsvillkor.

Senast redigerad av Gumpan58 den 2010-12-16 klockan 13:47.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 17:58   #11
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Ok, det visste jag inte att de hade ändrat sina villkor. Med andra ord så ingår numera Bernina också i märken jag utesluter att köpa, då deras villkor är helt uppåt väggarna.

Tycker att när man sätter villkor att man måste vända sig till den återförsäljare man köp maskinen av för att inte behöva betala för arbeten utförda på en maskin med garanti är helt åt helvete, ursäkta uttrycket.

Vad är då en garanti värd, undrar om de har rätt att sätt sådana regeler. Med tanke på att även de gladligen står och kränger maskiner på mässor, utan att informera om detta vad jag förstår.
Jag tror inte att de frågar en kund var de kommer ifrån när de står på t ex mässan i Alvsjö, och mig veterligen så har de inte så många säljare från t ex Norrbotten eller Skåne, stående där utan de säljare som står där är mycket måna om att få sälja maskiner för de representerar ju inte bara Bernina utan också sin egen butik.

Jag tycker det är på tiden att vi symaskinsköpare börjar ställa lite krav på våra säljare utav olika märken. Så här går det ju inte till inom bilförsäljningen, tycker det är helt uppåt väggarna inom denna branch.Maskinerna blir dyrare och dyrare utan någon nämvärd skillnad de sista åren och villkoren bilr för oss köpare sämre och sämre, uselt! Mvh Marie

Ps Jag personligen tänker köpa maskiner där jag får bäst pris, garantier ger jag inte mycket för. Kan i det fall det händer något lägga pengarna jag tjänar på inköpet på reperation i så fall. Fick laga min Diamond här i USA kostade mig 2500 kr.Ds

Senast redigerad av madeluc den 2010-12-16 klockan 18:02. Anledning: Tillägg
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 18:05   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja de kan göra lite som de vill med oss sömmerskor!
Jag föredrar beg (och försöker serva själv också) så mig får de iaf inte som kund.

Tror du att man kan anmäla till konsumentverket ifall man köpt på en mässa och sedan får lång näsa?

Jag antar att man som kund får läsa på som vanligt och ställa frågor... Men det gör man ju inte riktigt... På en mässa kanske det man vill fråga om är just om symaskinen och inte om det som kommer kring...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 08:08   #13
jaquelen jaquelen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 2
Förlåt om jag lånar tråden lite. Jag har kikat på sewingmaschines.co.uk och undrar om de är "gröna", med "gröna" menar jag om man får sin maskin, att det inte är en lurendrejeri sida? Kommer ju inte att köpa en Janome, men har kollat lite på Brother DS-120 och ett av deras egna märken.
jaquelen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 08:44   #14
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Är inte det Sewingmachines Direct? Många här har handlat där och firman är "grön". Det är dom som är SMD om du läser i tråden här.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 19:03   #15
Mavae Mavae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 110
Har ringt och pratat med dem idag då jag (fortfarande) funderar på overlock och passade då på att fråga om Janome och leveranser till Sverige. Janome har nu bestämt att de får bara leverera maskiner inom Storbritannien, inga andra länder. Usch och fy!
Mavae är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
handla, utomlands

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons