![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#16 | |
|
Citat:
![]() Har köpt gasbinda och ska sy några i helgen så får vi se. Tyget verkar fungera bra och jag har redan haft ner det i kokande vatten för ta bort eventuell krympning innan jag syr dem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
Spännande, då får vi väl höra hur det blev?
Jag borde också sätta igång, måste fixa en present, och tepåsar "special" i en fin burk skulle kunna bli bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
Va roligt! Jag ska också kolla efter gasbinds-tyg i morgon tror jag! Vilket är favorit-teet då?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
Nu har jag sytt upp en påse med gasbinda och det funkade bra. Tyget suger upp the:et så man måste röra runt med sked (allternativ sy på snöra så man kan doppa påsen) för att the:et ska ta sig ur påsen men jag är helt nöjd
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
Här (i London) kan man köpa te-påsar man fyller själv med löst te och viker ihop, väldigt praktiskt! Vet inte om de säljs i butik i Sverige, men de borde ju inte vara omöjliga att få tag på?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
|
NU har sytt massor av thepåsar i silduk. Gav bort några i julklapp till min mamma och svärmor och det uppskattades med.
Nu har lillebror önskat sig några att ha i skolan då han går friluftslinje på folkhögskola och är ute på äventyr ganska ofta med klassen (och då packar man inte med thekula och löste ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
Nyfiken: sydde du med raksöm eller overlock? Med eller utan snöre?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
Äger ingen overlock så hur det blir kan jag inte svara på
![]() Jag gör en rektangulär bit som jag viker en gång, syr 2 sidor med sicksack. Fylller med ung 1 tsk te, syr igen sista sidan och trär igenom snöre med etikett på. Senaste sydda så vände jag påsen ut-och-in innan jag fylde den sen har jag sytt ihop den lite olika. Får se om jag kan få upp nån bild på mina varianter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
Ett tips är att sy tepåsen som en pyramid. Det gör att smakämnena extraheras ut lättare. Lipton säljer tepåsar i den formen, men det är inte bara ett marknadsföringsknep.
Exempel: http://ejmis.blogg.se/images/2010/li...g_96374758.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
Pyramid/tetraform får du om du först har 3 sidor ihop "som vanligt" och sedan viker så ena kanten/sömmen kommer mitt på istället när sista sidan ska sys (jamen hur ska någon begripa den förklaringen?? Undrar om det syns på bilderna, tagna med kameran i ena handen, skräplappen i andra...)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
Snygga foton!
Man förstår ju nu "pyramidens hemlighet" ![]() Kan berätta att jag en gång köpte tepåsar som var sydda i tyg med overlockssöm, där sömmen fortsatte i en svans där de också hade sytt fast en liten pappersetikett. Har ännu inte hunnit börja sy tepåsar själv, men nån gång ska det bli av, då blir det nog pyramider! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
Men vad enkelt det var!
Tack Sotis! Har ju redan sytt "påsar" av en hel del så jag ska bara prova att sy ihop sista sidan annorlunda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
http://www.designspongeonline.com/20...tml#more-79352
Var bara tvungen att vidarebefodra länken! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:00.