![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Jag köpte en Janome 6600 här i Sverige men trivdes aldrig med den och den sköt tyget (lapptäckessömnad) t o m med den speciella övermatarfoten när jag quiltade så jag ilsknade till och tog fram min gamla Pfaff och det funkade på en gång med quiltningen. Jag sålde Janomen och köpte en Pfaff Quilt Expression 4.0 som jag tycker bra om.
Men den bästa raksöm jag någonsin sytt den sydde min Bernina som jag köpte 1982, hur rak och fin som helst. Den övertog min son och jag har en känsla att så sällan han syr så kommer den att becka ihop. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag skrev till Konkurrensverket och frågade om förbud att sälja Janomemaskiner till svenskar. Här kommer svaret jag fick.
Hej och tack för din e-post till Konkurrensverket. Konkurrensverket uttalar sig inte om rättsliga sakförhållanden i ett enskilt ärende där frågan inte varit föremål för utredning hos oss. Däremot kan vi informera om de regelverk vi tillämpar och beskriva gällande rättsläge för att på så vis ge en generell vägledning. Mer information om vårt uppdrag, de regler vi tillämpar och hur vi prioriterar tips och förfrågningar finns på vår hemsida, www.konkurrensverket.se Det är vanligt att leverantörer har vertikala leverans- och distributionssystem med geografisk områdesindelning. Inom konkurrensrätten finns ett förbud för leverantörer att i sina återförsäljaravtal ta in villkor som förbjuder s.k. passiv försäljning. Innebörden är att det ska vara möjligt för en kund att vända sig till annan återförsäljare än den som tar hand om just kundens geografiska område. Förbudet om att man inte får avtala om hinder för passiv försäljning har tillkommit för säkerställa möjlighet för s.k. parallellhandel inom EU. Däremot finns det för ett företag/återförsäljare ingen uttrycklig skyldighet att ingå avtal. Det innebär att det i slutändan ändå kan bli svårt för en potentiell köpare att få sin vilja igenom. Mer information om konkurrensreglerna och vägledning via de vertikala gruppundantaget finns på vår hemsida under rubriken "konkurrenslagen och andra regelverk. Eventuella frågor i anledning av detta besked besvaras av undertecknad som också nås på direktnummer 09-700 16 11. Med vänlig hälsning Anita Kouvatsos Föredragande/Case officer Konkurrensverket/Swedish Competition Authority 103 85 Stockholm Telefon växel + 46 (0)8-700 16 00 Telefon direkt + 46 (0)8-700 16 11 Fax + 46 (0)8 24 55 43 anita.kouvatsos@kkv.se |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hur har det gått här? Eller har alla glömt bort det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jo, jag har fått min Elna från England och vi trivs gott tillsammans.
God Jul och Gott Nytt År! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det är ju jättebra. Men jag funderade snarare på hur det går med Janome. De bryter ju EU regler. De borde anmälas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
handla, utomlands |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:51.