Hej Helen!
Jag tog mig an min Singer ultralock som bott i garderoben i säkert 4 år. Den trassalde varenda gång jag tog fram den och jag blev så trött. I förra veckan tog jag mod till mig. Beväpnade mig med en ängels tålamod och trädde om hela maskinen helt från börja och bytte nålar för säkerhets skull. Sydde en söm som blev bra. Sedan skulle jag ändra stygnbredden och då började den trassla igen. Den här gången åkte den inte med öronen före in i garedroben utan jag granskade allt. Verkligen allt. Det visade sig vara en liten sjutknapp som hamnat i rullsömsläge istället för vanlig söm en gång. Nästa gång den inte sydde bra var det en tråd som åkt ur trådhållaren närmast trådrullen. Så granska alla inställningar och trådar noga. Se till att ingen tråd slunkit ur någonstans och så kolla allt en gång till. Om inte detta hjälper bär den till affären du köpte den i och be om hjälp. Lusläs instruktionsboken. Min är faktiskt rätt bra så det kanske din också är. Nu håller jag som bäst på att försöka fundera ut något och sy för att bli lite mer bekant med den igen.
Lycka till och berätta gärna hur det går.
Nina
|