Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-05-13, 11:02   #1
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Vad är det för modell? Har du någon bild på mönstret eller så så kanske vi kan ge dig lite bättre hjälp?

Faktum är att det oftare är enklare att få en klänning med prinsesskärning att sitta bra, då det är betydligt lättare att hitta hur man ska ändra då. Det kanske ser mer komplicerat ut, men passformsmässigt blir det mycket enklare.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-13, 13:58   #2
annan65 annan65 är inte uppkopplad

Mönstret är ett gammalt BURDA mönster nr 2933. Vet inte om det går att söka på? Vet inte hur man gör för att ta in en bild......
annan65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-13, 17:23   #3
Forumvärd

Är det den här?
http://www.burdafashion.com/images/r...5/000001005123
Gammal 2010-05-13, 22:17   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

När jag väljer vilken strl jag ska sy från utgår jag från bystmåttet.

Jag är storbystad,högbystado har förhållandevis liten midja (men den är ändå stor) och breda höfter . För att till bysten bra mäter jag bysten från två håll. Från axeln och ner mitt på bystens höjdpunkt samt från sidan fram till samma punkt. Då har jag koll på vart jag skall vidga mönstret.

Det funkar bra för mig. Säkert har någon fler bra tips på hur de gör.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-14, 06:39   #5

Ja Jimpie, den är det. C-modellen. Jag har en färdigsydd överdel som säljes billigt snart. Platta tuttar och får inte plats med axlarna. Får på mej den men kan inte röra armarna
Gammal 2010-05-14, 06:50   #6
Forumvärd

Börja att mäta på dig själv med en välsittande bh utan klänningen. Sidosöm till bystpunkt (=den putigaste delen på bysten, oftast där bröstvårtan är=, axel till bystpunkt, bystpunkt till bystpunkt och underbystlinje (där sömmen under bysten ska vara till bystpunkt. Gör sedan samma sak på plagget. Notera skillnaden. (bystpunkt där är antagligen någon cm ovanför slutet på bystinsnittet).

Ta sedan och klipp i sär mönstret för själva överdelen. Ta insnitten och fortsätt upp mot axeln så får du en prinsesskärning så länge. Vi kan ta bort den efteråt.

Säg att din bystpunkt till bystpunkt är ca 2 cm större. Då börjar du med att ta överdelen av mönstret, klippa i sär nästan upp till halsringningen och dra isär två cm mitt över bysten. Rita sedan om insnitten så att varje insnitt då blir 2/2=1 cm bredare i basen.
Titta sedan på sidsöm till bystpunkt. Du kanske har 1 cm med där. Då lägger du till vid bystpunkten på den framdel som ska vara vid sidan. Rita om kurvan från underbystsömmen till bystpunkten och sedan till axeln. Titta sedan på axel till bystpunkt. Skillnaden där lägger du till genom att spräcka mönstret strax ovanför, eller vid bystpunkten och sedan sära på mönster. Klipp dock inte ända till ärmhålan, ärmhålet ska vara instakt. Sära lika mycket på mittdelen. Sedan gör du samma sak med bystpunkt till underbystlinjen. Tänk på att bevara sidosömmen hel utan att ändra på den. Ofta kan det räcka med att helt enkelt förlänga lite nertill på mönsterdelen. Jämför sedan dina axlar med mönstret. Det kan vara så att det behövs lägga till, och det kan vara så att det bara berodde på att bysten inte fick plats. Mät därför. Behöver du extra vidd så föreslår jag att du lägger till den vid prinsesskärningen mitt på axeln.

Sedan kan du försöka pussla ihop dina delar igen. Lägg ihop dem vid axlarna och rita ihop. Snygga till så att alla linjer ser bra ut igen. Förhoppningsvis bör det passa bättre nu. Då vi inte har ändrat något som sys ihop med den nedre halvan av mönster så bör du kunna ha kvar den som den är om den passade hyfsat tidgiare.

Hänger du med i mitt svammel eller är det helt oförståerligt?
Gammal 2010-05-14, 07:19   #7

Nej du svamlar inte! Tror faktiskt jag förstår.... Måste skriva ut din fina förklaring så jag har den framför mej när jag "ska till".

Tack snälla du för tålmodig hjälp!! Kanske jag kan behålla min återfunna lust att sy kläder till mej själv nu?

Kram
Gammal 2010-05-15, 16:02   #8
Tygoman Tygoman är inte uppkopplad

Om du har tid

Nu har du fått jättemycket bra tips här, men jag vill ändå tillägga att har du tid så gå en mönsterkonstruktionskurs vid tillfälle! Jag gick en på Medborgarskolan och ritade upp mönster åt mig själv och jag har haft så oerhörd stor nytta av dem, köper nästan aldrig mönster numera. Vi hade väldigt roligt på den där kursen, min mönsterkonstruktionslärare tittade på mitt byxmönster och sa spontant "sådär kan du väl inte se ut?" och såg sedan förskräckt ut när hon insåg vad hon sagt. Vi skrattade gott sedan :-) Det var befriande med en grupp kvinnor i varierande åldrar och former som ritade mönster. Kläderna ska anpassas efter oss - vi ska inte anpassas efter kläderna!!
Tygoman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-15, 17:51   #9
Forumvärd

Jag kan hålla med om att mönsterkonstruktion är väldigt värt att kunna. Tänk bara på att hitta en kurs som faktiskt är bra. Tyvärr är väldigt mycket litteratur och väldigt många lärare inne på att man ändå ska ha vissa proportioner, som tyvärr inte stämmer.

Klassiska saker som gör att du ska börja fundera:
- Ärmhålsbredden får man fram genom att dela bystvidden med något.
- Mönster ska väljas efter bystvidd/stussvidd.
- Nära hälften av bystvidden ska vara på framsidan.
- Man väljer en mall och ändrar bara vissa enstaka saker.

Och ja, mönster som passar kan se totalgalna ut. Jag har ungefär 30 cm i skillnad mellan byst och underbyst. Alla dessa 30 cm sitter på framsidan och på "sidodelen där" i stort sett. Kurvan över bysten där får alltså på ca 8 cm i lodrät riktning 15 cm mer vidd på ena sidan av mönsterdelen. Det ser totalt absurt ut och kräver flera insnitt. Men, det passar! Och det är det viktiga.
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:11.