![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Hmmmmm inte alls roligt när det inte blir som man tänkt sig.
Jag skulle öka ut vartannat varv så att jag fick "spetsen" max 10 cm från början,bara du får antalet maskor att stämma så borde det ju fungera ......... Försök att modifiera mönstret så att det fungerar för dej. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hmm nya frågetecken, när lägga ut för ärmen?
Har stött på nya frågetecken gällande mönstret på omlottkoftan. Trodde verkligen att det skulle vara en lätt kofta men jag får inte ihöp det.
Jag gör vänstra framstycket och har ökat till spetsen, där hade jag exakt 47m. Minskar nu vartannat varv dvs det som skall vara rätsidan, Det jag inte förstår är när jag skall börja lägga ut för ärmen. Är det när stycket mäter 17cm eller är det när jag har 19m (47-28m)? Det står att jag skall ha 60m när alla avm och ökningar är gjorde. Är det när jag börjar lägga ut för ärmen eller är det när jag hela framstycket är klart och mäter 26cm? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag tolkar det som att du ska lägga upp maskor för ärmen när stycket mäter 17cm och det är samtidigt som du gör de andra avmaskningarna inte efteråt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
När alla ökningar för ärmen och alla minskningar för framkanten är klara: då ska du ha 60 m.
I det läget fortsätter du att sticka tills arbetet mäter 26 cm. När det mäter 26 cm ökar du bak i nacken samtidigt som du sätter en markering i en maska för att senare kunna mäta så att fram- och bakstycke blir lika långa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tror det börjar klarna
Tack för hjälpen, tror att det så smått klarnar för mig.
Sitter nu och kontrollmäter mitt framstycke. Framtill spetsen är det 12,5 cm istället för 11cm. Har sen fortsatt att sticka och hela plagget är nu 20cm och jag har inte lagt ut något för ärmarna än. Vad föreslår du 1- repa till 17cm och börja lägga ut för ärmen men då blir delen under spetsen 1,5cm större än tänkt i mönstret. 2 repa till 18,5cm och lägg ut för ärmen. Koftan blir då 3cm längre under ärmen än vad mönstret är tänkt. Men förhållandet mellan över och under spetsen blir då rätt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Att nr 2 skulle göra att det blir 3 cm längre under ärmen kan jag inte förstå. Det borde väl bli 1½cm?
Om du börjar göra ärmen vid 17 cm så hinner den bli 9 cm vid (framstyckets vidd! hela ärmen blir 18 cm vid) innan du är framme vid axel"sömmen". Gör du inte ärmen förrän vid 18½ cm så missar du 1½ cm (3 cm totalt) i vidd i ärmen. (Och kompenserar du det genom att sticka alltihop 1½ cm högre så har du helt plötsligt ändrat storlek, iaf i ena ledden. Men den är fortfarande lilla storleken i kroppsvidd ...) Jag tror att ärmvidden är det som får bestämma och inte just placeringen av spetsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:50.