Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-03-02, 19:35   #1
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad

Klart dom ska ha namn...

...hur tilltalar Du dom annars ?

Min gamla overlock heter Bettan. Gamla Bettan. Hon var pålitlig och samarbetsvillig en gång i tiden. Men nu är hon mest sur och tvär.Tills för några dagar sedan. Jag har tänkt att hon kanske känner sej ensam där hon står, på ett datorbord litet vid sidan om. Min Janome 6500 står på ett stort bord med bra belysning ovanför och sybehören runtomkring.

Nu har jag beställt en Janome 644 som kommer hem till mej på måndag. Då är det Siv i almanackan, så hon ska få heta det. Siv. Det är kort och bra. Går att säga både mjukt och snällt och kort och elakt om hon inte gör som jag vill. Siv och Bettan ska få stå tillsammans och bekanta sej på datorbordet.

Samma sak med datorer, dom behöver också kärlek, småprat och en personlig hantering. Annars kan dom ställa till ett elände. För att inte tala om skrivare...
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-02, 21:24   #2
chery chery är inte uppkopplad

Jag tror att det där med att namnge sina maskiner, gör att man omedvetet tar hand om maskinen på ett annat sätt. Då blir det ju som en personlig vän och inte "bara" en maskin. Jag har alltid haft namn på alla maskiner som jag jobbat med.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-02, 23:01   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Självklart har de känslor. Jag brukar tala om hur duktiga de har varit. Är jag så där himla glad och tacksam att de har funkat så där bra som det bara kan då brukar jag ge dem en puss som tack. Hade det varit gubben som hade varit lika bra så hade han också fått en. Vad spelar det för roll. Emellanåt så brukar jag köra igenom dem med tandtråd i trådspänningen som extra bonus utöver oljan när jag putsar dem.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-03, 09:54   #4
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Ingen av mina maskiner har namn, men pratar med dem det gör jag! Klappar dem ibland och säger "Du är ju bara för bra!" eller vädjar till dem "Men snälla, inte idag..."
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-03, 10:03   #5

Nu skäms jag. Bara en har namn, Bettan, de andra säger jag bara nr på. T ex Bernina 930 - 930:an.

Visst pratar jag med dem, har märkt att det har en lugnande effekt på mig själv. Blir inte irriterad o kommer ur stämning.
Det är skönt. Frågar vad vill du att jag ska göra för dig.
Förstår att det ngt som jag har gjort fel. Vi tänker olika. För så är det oftast att jag inte får till det.

Maskinen är ju din närmsta jobbarkompis. Klart att man pratar med den. Så gör man väl på alla jobb, pratar med arbetskamraterna?
Gammal 2010-03-03, 10:08   #6

Underbar berättelse om Nisse, Bettan och Tekla.
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:49.