![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
LED-belysningen liksom ett litet kretskort var ingjutna i en platta, som var anpassad till symaskinen. I plattan fast det en rörlig stång som hade ordinarie lampfoten monterad och från den gick det två ledningar till kretskortet.
Glödlampor med bajonettfattning är vanliga cykellampor och då spelar det ingen roll vilken ström som kommer in. Ringde o kollade om det var ok att sätta in den med en kille som jag känner. Så det var bara att vicka in den i ena kanten, trycka upp stången och vrida en kvarts varv. Precis som när jag byter lampa som vanligt. Sedan på med strömmen och lampan. MEN VILKEN SKILLNAD!!! Rekommenderar varmt. Han säljer lampor till alla gamla sorters maskiner. Gå in på http://www.123sewinglights.com/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Trevligt!
Jag behöver inte ha bättre ljus eftersom jag är nöjd med den i min pfaff 80-tal. Men kanske den gamla men jag syr inte så mycket på den ändå. Jag har köpt två stora lysrörlådor på loppis väldigt billigt och monterat i taket över symaskinerna och jag behövde inte ens köpa nya lysrör för de som satt i fungerar än! Bra va? Men någon gång måste jag öppna lådorna igen för det har samlats "ganska" mycket döda flugor däruppe, några riktigt maffigt stora... Men å andra sidan kanske den lilla lampan drar lite mindre i el.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Javisst drar det mindre el om du slipper ha sidobelysning tänd. Symaskinen tar inte mer el för att du använder denna belysning.
Du får ut mer effekt/watt. Vet inte exakt för LED-ljus menn långenergilampor på 3W ger samma effekt som 15 W(Wx5). Sedan är det en punktbelysning precis i området där du syr. Det blir inga skuggor som det blir med övrig belysning placerad vid sidan om symaskinen eller ovanför. Ledlampor håller upp till 100 000 timmar (ca 11 år dygnet runt). För samma watt uttag får du mera ljus. Det finns omvandlingstabeller. Det är ett mycket skarpt, klart ljus så du ser färger m m rätt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det jag oroar mig över är att om blanka tyger reflekterar ljuset och blir "för mycket". T.ex. vit lacktyg och liknande.
Men det kan vara bra för jag stör alltid mig på när jag ska sy i svart, det är så jobbigt. Men det är ocvkså jobbigt i rummet när man skär till tyget och så. Nu för tiden undviker jag att sy i svarta tyger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Nej, det är inte bländande ljus. Denna platta är ungefär 12x12 cm
och dessa småledljus är fördelade på denna yta. Så ljuset är inte på något sätt reflekterande. Men väl en mycket bra hjälp på svart tyg. Har suttit och lagat en hel del svarta kläder. Men problemet är löst för min del. Har bra sidobelysning och allmän belysning i rummet. Jag kan inte använda lysrör eftersom de utlöser migrän på mig. Efter olyckan så har jag blivit oerhört ljuskänslig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag gillar egentligen inte heller lågenergi- och lysrör eftersom ja de flimrar ibland och främst för att färgskalan är superdålig.
Men min sambo gnäller när jag sätter in dagsljuslampor glöd eftersom det är så dyrt med 100 watt/lampa. Inte lätt när man inte har så mycket pengar. Elen är så fruktansvärt dyrt nu över vintern. Egentligen skulle jag vilja ha dagljuslampor överallt. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ja, elen är ruggit dyr. Vi har haft en mycket lång och oerhört kall vinter. Tack och lov drog vi in fjärrvärme för 2 år sedan. Men räkningarna vi hade förr var ingen lek, elpriserna har gått upp sedan dess.
Jag är beroende av elektriska hjälpmedel så jag hoppas att priserna går ner. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:29.