![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Me and I tycker jag har rimliga hemmapriser faktiskt. Det bestalar ju folk för deras kläder och då tycker jag att man gott kan betala det för även hemmasydda kläder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag skulle inte sy gratis till vänner och bekanta. Däremot tar jag lite mindre betalt från dem. Jag tror att många som inte syr själva har fått för sig att "det är ju bara att sy" men de förstår inet vilken tid det tar med allt runt omkring. Bara att rita mönster, justera mönster, köpa material som ev saknas mm. Å sen är det ju inte alltid så "bara" att sy
![]() ![]() För att underlätta för mig själv har jag satt fasta priser på olika plagg, om jag sedan ska sy lika plagg i samma färger och att sömnaden därmed går fortare så är det ett plus för mig men kunden betalar fortfarande samma summa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ja men precis, det tar tid och om man inte har mönster färdigt så tar det i alla fall för mig dubbelt med tid. Jag "försakar" varenda lite minut till sömnad (när jag vill förstås) men det innebär att jag aldrig ser på tv typ eller tränar (ska väl börja med det snart igen) och den tiden vill jag inte ägna åt att sy saker till andra utan att få ut något av det, det bhöver ju inte vara pengar, fick en villervallatröja av en kompis som ville ha 2 fleecebyxor till sin son, det är ju helt ok. Sydde en presenttröja till en kompis dotter med brodyr på bröstet, det tog 4 timmar, tror inte folk räknar med att det kan ta så lång tid att få till en färdig tröja med lite text på. Nu bråkade ju denna tröja en hel del och maskinerna också, men det så kan det ju bli, givetvis kan man ju inte ta betalt för det, men jag tror ändå inte att folk tänker på att man kan sitta en hel kväll och sy medan de ser en film! Och vipps får de en färdig tröja och har betalat 50:- för tyget.
Låter jag lite bitter? Hmm, det är jag absolut inte, mest irri på att göra gratis grejjer och att ens egen fritid inte värderas lika högt som andras. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tycker inte alls att du låter bitter utan mer realistisk!
Tyvärr är det så att det som dom flesta har lättast för är att pruta med sig själva och det ska man inte göra!!! Vänd på frågan istället: Skulle du kräva att någon annan skulle jobba på sin fria tid till dig bara så där och för att du har ett behov som du vill fylla?? Skulle inte tro det.... Skäms inte för att ta betalt men gör klart det redan från början när en fråga dyker upp!! Då slipper man att gå omkring och känna sig obekväm och fundera på det hela. Ber vänner och bekanta om syhjälp så tror jag säkert att dom är mer än villiga att betala för hjälpen - då vet dom ju att det blir bra gjort!! LYCKA TILL alla ni hemsömmerskor!! Och våga ta betalt!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
You go girl!
Helt rätt, så är det, man är väl bara lite för snäll ibland helt enkelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Som alltid är det en svår fråga när det gäller pris.
Som konsument så är det lite olika vad man vill betala för. Vad det är för kvalité på tyg och sömnad, design och motiv på tyget. Me & I tycker jag själv har roliga tyger men jag har igen bra erfarenhet när det gäller deras kvalité, sömmar som spicker eller plagg som är trasiga innan de använts, helt enkelt dålig kvalite. Lingon & Blåbär har hög kvalité när det gäller sömnad och tyger samt garanti på kläderna. Jag tycker att priset ska spegla hur unikt det är samt kvalién på kläderna då det är det som slutkund baserar om det är ok eller ej. Iaf tycker jag det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Det har du helt rätt i. Tygets kvalité är verkligen jätte viktigt men även hur pass unikt tyget är. Just nu finns mycket fina trikåtyger att köpa för den som vill sy barnkläder men det är oxå väldigt många som köper dessa tyger och sedan säljer barnkläder av dem. Där gäller det att sticka ut lite tror jag.
Hur pass välsytt ett plagg är spelar åklart oxå in. När man ser ett plagg på bild kan de ju se väldigt välsytt ut men min erfarenhet säger mig att i verkligheten kan det vara något helt annat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Citat:
Vill även lyfta den tidigare frågan ang. pris på dregglisar och har precis sytt upp ett gäng och vill såklart inte "skänka" bort dem. Ett ex. på 95kr kom upp och det är vad jag skulle vilja ta för dem. Har även sett någon som tar 2 för 100 och även så lågt som 39kr st. Hur ska man resonera här? Mycket intressant ämne! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Så trevligt att det är flera som tänker så!
Jag brukar inte sälja prylar men ska göra ett undantag på en tillställning då de behövde folk som säljer prylar. Tänkte sälja dregglisar och mössor typ...Blir nog inget mera, kanske någon enstaka kjol. Jag tänkte nog ta typ 80:- för en dregglis och lika för mössorna och kanske 150:- för ett kit. Men bara för att det är en engångsgrej och slutet sälskap, annars kanske man skulle behöva vara lite dyrare..eller inte, hmmmm, svårt det där. Skulle då aldrig sälja något under 65:- tror jag, det är det inte värt. Och 65:- till närstående kanske. För jag tycker att man kan vara lite billigare kanske mot nära och kära men jag vill inte göra det gratis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag funderar också på pris på dregglisar. 95 kr tycker jag är i mesta laget, men man kan ju inte ta för lite heller.. 65 kr kanske är för lågt med tanke på att trikå och fleece, tryckknappar och tråd trots allt kostar en peng att köpa in också. Plus arbetstiden som iofs är väldigt liten för en dreggellapp. Jag skulle nog lägga mig på kanske 85 kr och 2 för 150..? Låter det vettigt??
Kanske då 150 för ett set med matckande dreggellapp och mössa, men det känns lågt tycker jag. Är det nån som kan materialkostnaden mer exakt för ett sånt set där trikån ligger på ca 150 kr metern å fleecen på 100 kr metern. På ett ungefär alltså?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Ja ett pris mellan 85 och 95 kommer nog jag lägga mina på. Sen ett "2 för XXX" kan också vara bra. Har inte räknat på tygåtgången.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:11.