![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler |
|
|
|
#1 |
|
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 114
|
Jad har märkt att det är ett stort jobb, har lärt mig massor de senaste dagarna.
Satte ett årtal redan från början, 1810, Det blir nog högre klass, känns lättare för en novis, dvs mer studiematerial (sen roligt att få "ryscha" lite). Jag har hittat det mesta, men ska det vara en "undertröja" (chemise?) eller underklänning? Vad sys vår/sommar spencern lämpligast av för material? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
|
Lite osäker på vad du menar... en chemise (linne eller särk på svenska) har man närmast kroppen, sedan korsetten. Över korsetten hade man vanligtvis (om man inte var en vågad fransyska) en underkjol, med ett litet liv (blir i praktiken en underklänning). Dagtid hade man ofta en chemisette över underklänningen, och sedan den riktiga klänningen över det.
Mönster på chemisetter finns i Janet Arnold's Patterns of Fashion 1. De har en fram- och baksida, och är öppna i sidorna. De knyts ofta fram i halsen, och alltid runt "midjan". Så här ser min ut, utlagd på golvet - den har dock inga knytband i midjan än: http://amostpeculiarmademoiselle.blo...ift-but-i.html Tunnt ylle eller siden borde fungera i en spencer för sommarbruk. Är inte spencern, på tal om det, ett av de trevligaste klädesplaggen nånsin? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
|
En chemisette är alltså som en något mindre variant av 1500-talets partlet? (Här är en variant av renässanspartlet i svart: http://www.theladyadventurer.com/wp-...4-1024x768.jpg )
Spencers är snygga, ja! ![]() |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
|
Ingen dålig liknelse! Båda användes ju för att täcka eller fylla i en stor urringning. Men jag skulle nästan säga att chemisetten är större, den slutar ju i det som just då var midjan (under bysten under empiren, och i den naturliga midjan senare under 1800-talet). En partlet slutar ju som regel på halva bröstet, när man är tidsenligt upp-puschad, i höjd med armhålorna. De är mysiga, btw.
Har sett ett par exempel på chemisetter som var tänkta att bäras utanpå klänningen, men det är i mina ögon inte lika snyggt som att ha dem under klänningen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
|
Jag tänkte större som i "bredare". (En partlet kan ju se olika ut, vissa knöts under ärmhålan, andra hade bara en hyska och hake i fram.) De chemisetter jag har sett har varit ganska smala, alltså inte ut över axlarna så mycket...?
Skit samma, det är en liknande grej i alla fall. ![]() |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
|
Ok, jag förstår vad du menar. De i Patterns of Fashion 1 är mellan 12 och 17 cm breda över axlarna, i Costume in Detail av Nancy Bradfield är den det finns mått på 12,5 cm bred, så de är inte så små. Min är 13,5 cm bred över axeln, så det verkar vara inom normen för det normala. Det verkar faktiskt inte vara så stor skillnad i bredden på en partlett och chemisett över axlarna. I Tudor Tailor har deras partlett en axelbredd ("kragen" ej medräknad) på ca 11-12 cm, vilket min också ligger på. Kanske är det så att en partlett ser bredare ut eftersom den är kortare?
Det viktigaste är nog att de verkligen fyller urringningen ordentligt. Har man en stor, bred urringning är det ju inte så snyggt om det blir en glipa mellan klänningen och chemisetten vid axlarna... |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
|
Jag funderar på om man är jätteslank kanske en modern bh i modell balconette som är lågt skuren (de skall visserligen vara så, men det finns ju dåliga varianter) kanske kan ge liknande effekt.
Ingenting för mig dock, men jag bara funderade lite. |
|
|
|
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:58.







Hybrid-visning
