Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-01-11, 19:49   #1
Linjam Linjam är inte uppkopplad

Citat:
bemz skrev: Visa inlägg
Jag har kikat på huskylock s21 som är kombinerad. Har dock inte provkört den själv eller sett den byggas om. Den verkar vara någorlunda smidig på den beskrivning som ges. Kanske ett alternativ? Någon med erfarenhet av den?
Jag har bara erfarenhet av Huskylock s25, som förmodligen inte skiljer mycket alls från s21:an, och den är inte ett dugg svår att bygga om tycker jag. Men sen har jag inte så mycket att jämföra med precis... fick maskinen innan jul i födelsedagspresent som en liten surprise ...och gissa om det var en rolig surprise!!
Linjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 08:44   #2
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad

Jag har en pfaff 4874 som är en coverlock. Precis som Alvan säger är den inte så svår att bygga om. Jag har även en enklare overlock, en Bernina 700, men jag föredrar faktiskt att bygga om pfaffen till overlock mellan varven, för stygnen blir så mycket finare på den, än att sy overlocksömmarna på Berninan och täcksömmarna på pfaffen. Fast hade jag haft pengarna till det, hade jag köpt en väldigt bra overlock också, och låtit pfaffen ha täcksömen trädd hela tiden. Men då pratar vi ganska dyra maskiner ju...

Innan jag köpte pfaffen använde jag tvillingnål på vanliga maskinen, men slutfinishen är helt annorlunda på en täcksömsmaskin. Man överlever att bygga om mellan täcksöm och overlock Ju oftare man gör det, desto enklare!
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 08:40   #3
tillis tillis är inte uppkopplad

Jag har också en babylock evolve men tycker tvärt om att den inte alls är jobbig att ställa om mellan täcksöm och overlocksöm, snarare ganska enkel och jag drar mig inte alls för att byta fram och tillbaka mitt i ett projekt.

För att det ska vara riktigt smidigt att ha två separata maskiner (en coverlock och en overlock) behöver man väl ha tråd till båda också i passande färger? Blir inte det väldigt mycket tråd man måste ha då, eller har ni löst det på något bra sätt ni som har två separata maskiner? Om man ändå måste flytta trådrullarna, kan man ju lika väl ställa om maskinen...
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 22:11   #4
Anna69 Anna69 är inte uppkopplad

NU är den köpt! En Bernina 1150 MDA. Och jag är överlycklig fastän jag ännu inte provsytt (mer än i butiken såklart).
Kom hem såpass sent och har nu ägnat en stund åt instruktionsboken och provat trä, men jag vill inte sy så sent på kvällen i vårt lyhörda flerfamiljshus.
Läääängtar tills imorgon kväll - då ska jag testa!!
Anna69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 10:03   #5
NinR NinR är inte uppkopplad

Hej Anna!
Ville bara höra om du är nöjd med din nya maskin? Funderar på att köpa en ny overlock och valet står mellan en Bernina 1150 och en Babylock Imagine Wave. Kan inte riktigt bestämma mig så jag försöker leta lite för o nackdelar med maskinerna...
NinR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-31, 23:25   #6
Anna69 Anna69 är inte uppkopplad

Citat:
NinR skrev: Visa inlägg
Hej Anna!
Ville bara höra om du är nöjd med din nya maskin? Funderar på att köpa en ny overlock och valet står mellan en Bernina 1150 och en Babylock Imagine Wave. Kan inte riktigt bestämma mig så jag försöker leta lite för o nackdelar med maskinerna...
Jag har sytt mycket på den och är supernöjd!
Den har hittills varit värd vartenda öre. Dock har jag inte testat alla funktioner. Mest syr jag trikåkläder med 4trådig overlock. Någon rullfåll har jag testat, men inte "trixat" så mycket mer.
Anna69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-31, 12:03   #7
Majabajas Majabajas är inte uppkopplad

Lightbulb Transparent tråd till overlock

Hej, för att slippa ha för många olika kulörer på trådrullarna kan man använda sig av transparent tråd. Då kan man använda sig av en begränsad färgskala eftersom tråden är halvt genomskinlig och därför smälter in i tyget. Exempel på sån tråd är Gutermann miniking Tera 180, men det finns säkert andra alternativ också / Mia

Citat:
tillis skrev: Visa inlägg
Jag har också en babylock evolve men tycker tvärt om att den inte alls är jobbig att ställa om mellan täcksöm och overlocksöm, snarare ganska enkel och jag drar mig inte alls för att byta fram och tillbaka mitt i ett projekt.

För att det ska vara riktigt smidigt att ha två separata maskiner (en coverlock och en overlock) behöver man väl ha tråd till båda också i passande färger? Blir inte det väldigt mycket tråd man måste ha då, eller har ni löst det på något bra sätt ni som har två separata maskiner? Om man ändå måste flytta trådrullarna, kan man ju lika väl ställa om maskinen...
Majabajas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:47.