![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Hemsida - absolut!
![]() ![]() Tänk vad skoj vi skulle kunna ha det i en sånhär förening/sällskap: Bal i autentiska kläder! Picnic i gröngräset! Filmkvällar med kostymdramer! Modevisning och monter på Syfestivalen i Stockholm/Kista! *emotion overload* |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Apropå filmkväll, på tisdag visas Förnuft och känsla del 2 på Svt2 kl 20 och klockan 21 börjar Stolthet och fördom i Tv3. Måste köpa popcorn, vilken kväll!
![]() Har också klurat på lite olika happenings. En är "En dag på stranden", kolla in länken. http://www.victoriana.com/Womens-Fit...ach/suit-1.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Här har ni en länk till en sida med bilder på kläder och man kan köpa mönster från dom. Här får man mersmak
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det finns en dansgrupp i Stockholm som är mycket kunnig på kläder och danser från 1800 talets senare halva.
De har under många år samarbetat med Dansmuseet vad gäller danser och Skansen m.flera när det gäller att ta fram tidstypiska kläder. Gruppen heter Stockholmia och har som specialité danser och kläder från salongernas Stockholm ca 1890. Alltså högreståndsdanser såsom vienervaler, bostonvalser,fransaiser med mera De är skickliga dansare som framträder i tidstypiska kläder. De har en hemsida och de känner säkert till vilka sällskap som finns i Stockholmstrakten |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej allihopa!
Jag kan inte beskriva hur enormt glad jag blev av att hitta detta! Jag har såååå länge letat efter någon Jane Austen förening/sällskap i Sverige och har i min frustration över att jag inte hittat något börjat fundera på att starta något själv. Jag skrev faktiskt bara för ett par dagar sedan ett inlägg på min blogg (som heter The Secret Dreamworld of a Jane Austen Fan) om just detta http://myaustendreamworld.com/2010/0...ng-for-a-ball/. Jag har sytt en del Jane Austen inspirerade kläder och besökt en del 18tals baler och tillställningar (bla. Jane Austen Festivalen i Bath förra äret) och jag tycker absolut att det borde finnas något i Sverige! Det är chockerande att det inte redan gör det! Så jag är gärna med! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ni som är frälsta på Jane Austen, hur skulle ni ställa er till en förening/sällskap där hela 1800-talet är inräknat? Jane Austen levde väl mellan 1775 och 1817, så det är ju rent krasst inte så mycket av 1800-talet som berörs av hennes verk. Som jag skrev här ovan så ligger min fascintion längre fram under 1800-talet, så om jag var med och startade en sån förening så skulle jag såklart vilja att även sent 1800-tal var okej.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Hej alla! Jag är ny här på sysidan men har snokat runt ett tag. Är intresserad av bl a 1800-tals kläder och jag skulle jättegärna vara med om ni startar en förening! Det vore himla roligt att åka på picknickar och andra utflykter med 1800-tals tema. Jag bor i mellansverige och kan tänka mig att åka åt stockholmshållet för träffar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:28.