![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Bilder?
Hej! Har fått för mig att virka en plastmatta till badrummet som ska renoveras. Låter skoj att man kan använda vanliga mönster till dukar - måste verkligen prova efter jul. Potatismjöl låter betydligt roligare än såpvatten som jag har sett användas för många, många år sen.
Har du virkat någon matta - kan du lägga upp bilder och visa så jag får inspiration så blir jag jätteglad! Marie |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Hej, Panduro har plastremsor, men saknade där grönt! Hittade även gröna plastremsor på Kontorsmagasinet.se - de säljer även till privatpersoner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Mönster till virkad rund plastmatta har jag inte hittat... Det sägs dock att man kan använda vilket mönster som helst, även typ duk? Vilken storlek på virknål kan vara lämpligt? Det där tipset med potatismjöl tackar jag för!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Virkade också mattor och kassar i slutet på -70 talet av plastremsor. jag klippte remsor av plastkassar och så la dem i vatten med lite diskmedel i för att det skulle gå lättare att virka. Grov virknål och till kassarna använde jag samma mönster som till mormorsrutor och sedan virkade ihop dem. Det blev väldigt hållbara.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Oj, det måste ha gått åt massor av plastkassar, eller? Det skulle ta evigheter för mig innan jag kunde sätta igång med arbetet. Jag har köpt rullar i olika färger. Ska börja till helgen... Jättespännande!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nej, det var inte så farligt, jag klippte dem bredare än vad rullarna är så det blev gansk tjockt. Sedan började jag klippa i botten och klippte runt, runt så det blen en enda lång remsa.
Det blev ju väldigt varierande färger beroende på vad det var för färg på kassarna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
klippa remsor av en plastpåse
kika på denna video från youtube! den underlättar!
http://www.youtube.com/watch?v=dj1pVVjtqRk |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Virkade en rund matta att ha undet matborrdet, säkert 2 m i diameter. Minns att eet var tungt att vrida runt på slutet. Jag hade matolja på virknålen. Potatismjöl är säkert bättre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:52.