![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Garnvikter
I engelska beskrivningar beskrivs garn som 2 PLY, 4 PLY etc. Hur översätter man det till t ex g/m eller m/g?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hmm, själv har jag nog naivt mest trott att man kanske
menade antal trådar i garnet, dvs 2- trådigt, 4-trådigt osv... ![]() ![]() Men så enkelt var/är inte fallet, iaf inte nu för tiden... Hittade en artikel (på eng) som både resonerar o förklarar om PLY vad gäller garner, men någon direkt standard som 2 PLY = ? g/m el dyl verkar faktiskt inte finnas alls. Intressant läsning iaf; http://www.purlbee.com/2-ply-4-ply-why-ply/ ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för länken! Det var inte så enkelt alls med andra ord. I många av stickbeskrivningarna för min maskin så anger man antalet ply så jag trodde helt bestämt att det måste vara ett mått på garnets "grovlek" eller dyl.
Ja, ja... det blir väl till att prova sig fram. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Fick hem en kon från England idag... på konen står det "Knits as 4 PLY"... återigen låter det ju som en angivelse för hur grovt det stickas som. Klurigt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Kan kanske vara värt att pröva
den ursprungliga tanken enligt artikeln i länken ovan då - dvs en gång var 4 PLY garn lika med stickor 4? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jo, det kan nog stämma ganska bra faktiskt. Det är ett ganska tunnt garn men med ludd.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag brukar använda ravelry (http://www.ravelry.com/) när jag ska byta ut garnet i en beskrivning. Varje garnsort har ju en egen sida så där kan man kolla viken tjocklek garnet i beskrivningen har (om det inte framgår från beskrivningen). Sedan kan man söka på den garntjockleken (välj advanced search --> yarn --> weight) och leta efter ett passande garn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:20.