Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-10-06, 19:35   #1
LoveT LoveT är inte uppkopplad

Question Sytråd

Jag undrar om någon kan dela med sig av sina eventuella erfarenheter av Dor Tak sytråd?

Hur är den i kvaliteten jämfört med Gütermann? Sytrådskontot är rysligt högt tycker jag så hade jag kunnat få samma hållbarhet för ett väldigt mycket lägre pris hade det varit bra. Men det är kanske för bra för att vara sant.
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-06, 20:30   #2
gullum gullum är inte uppkopplad

Jag använder bara Dor Tak numera. Både till symaskinen, overlocken och cover pron. Jag är mycket nöjd, sömmarna blir hållbara och fina. Tycker absolut att den kan tävla med Güterman. Jag brukar köpa min tråd från Bibbi här på sysidan. Köper man fler än 10 rullar så kostar de 10kr för en 1000m rulle jämfört med runt 30 kr för en 200 m rulle.

Tycker absolut att du ska prova Dor Tak! Du kommer inte ångra dig
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-06, 20:34   #3
Sophia Sophia är inte uppkopplad

Jag använder också mest Dor Tak. Jag tycker att den dammar mer än Gütermanns tråd men med tanke på prisskillnaden så kan jag ta lite mer damm.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-06, 20:52   #4

Thumbs up

Tack för svaren.
Dammar gör det ganska bra ändå när man syr så det kan jag stå ut med. Bara tråden håller för spruckna sömmar gör ingen glad. Men det verkar vara värt att prova.

Jag syr på vanlig symaskin men syr mycket i trikå med stretchsöm. Ska absolut beställa tio rullar av de färger jag behöver.
Gammal 2009-10-07, 15:11   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Gutermann är inte alltid så bra, när jag bara sydde med gutermann så färgade de av sig gärna. Man kan t.ex. se rödbrun streck på symaskinens vita plast. Och ibland blir det prickar också (inte fläckar, utan lösa prickar) runt om hållare. Sen "upptäckte" jag Dor-Tak (faktiskt inte genom Bibbi först men blev bonus när Bibbi har) så har jag slutat med Gutermann. Och där är det faktiskt bättre än Gutermann när det gäller att färga av sig mot maskin osv.

hållbarbeten är visserligen Gutermann bäst, men Dor-Tak är inte dålig, den är bra nog för att fungera utan bristningar som kan härledas till kvalité.

Tycker till och med att Dor-Tak är bättre än Mölnlycke. Mölnlycke är ännu sämre nu eftersom jag inte gillar Coats och Coats har ju köpt upp M nu. Coats går så fort sönder! Helt av går de inte direkt heller, utan det blir klumpar på tråden som tvinnats upp och så småningom spricker pga klumpen.

Mölnlycke VAR bra förr i tiden. Eller, nej det var ju alla sytråd i princip. De var så mycket mer blanka, hala och "hårda" till ytan. De på söta trärullar alltså där det står "merceriserad bomull" på. Men de funkar inte bra med nya symaskiner för de är för starka eller något, men min "jämngamla" pfaff 332 klarar dem glatt (men 332:n syr glatt med och i allt möjligt med värsta snea uddstöta nålen, om det skulle behövas).

Enda nackdelen med Dor-Tak är att det är svårt att hitta. Förut hade Panduro några färger men de har slutat med det nu tror jag. Så det blir svårt att köpa tråd "NU GENAST" och att matcha färger. I synnerhet det sista!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-07, 15:23   #6

Vad jag förstått så kan man skicka tygprov till Bibbis när man beställer tråd. Men det blir förstås inte sytråd nu bums så man får ha lite tid och tålamod. Jag är van van vid att beställa tyg per post och det tar också lite tid så det är ok.
Gammal 2009-10-07, 16:50   #7

Japp, det är så. Men eftersom det ju kostar att skicka efter saker så kan jag inte beställa 1 trådrulle per gång. Så jag försöker få till en lista nu snart. Vill utöka med tråd till overlocken, men inte riktigt bestämt mig vilka färger jag ska köpa. Jag har redan röd, vit och svart 4 st.

En sak är dock säker, jag ska inte köpa marinblått för det är ungefär den färgen jag använder allra minst.
Gammal 2009-10-07, 17:03   #8

Jag fyller på en lista efterhand och beställer ungefär varannan månad. Fast det brukar alltid bli något jag missar ändå.
Gammal 2009-10-07, 18:12   #9
Elin.M. Elin.M. är inte uppkopplad

Dor-Tak-material?

Dor-Tak är nytt för mig. Låter bra! Vad är det för material i tråden?
/Elin
Elin.M. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-07, 18:44   #10

polyester.
Gammal 2009-10-07, 18:45   #11

100% polyester om det var det du menade med material.

Jag syr på vanlig symaskin men Dor Tak finns till overlock också.

Senast redigerad av oggatoj den 2009-10-07 klockan 19:05.
Gammal 2009-10-07, 18:48   #12
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

100% polyester grovlek 120, vanlig sytråd helt enkelt.
Både 5000y konerna och 1000m innehåller samma tråd /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 20:33   #13
Baggin Baggin är inte uppkopplad

Dor Tak krånglar något mer i min maskin än vad guterman gör. Tråden liksom bildar luddiga klumpar för att sedan kort därefter gå av. Detta har aldrig hänt mig med guterman. Dock tycker jag att guterman tar sådanna överpriser och problemet är relativt ovanligt och lättåtgärdat (bara att klipa av den och trä i nålsögat igen) så jag kör med dor tak i både den vanliga maskinen och i overlocken.

Jag har sytt kläder som jag slitit rejält på med dortaktråden utan att märka någon kvalitetskillnad från guterman.

Jag köpte alla färger från Bibbi när mitt trådkonto började fara iväg (gutermann tråd 25 kr för 200 meter, är de galna?!)
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 20:39   #14

Citat:
Baggin skrev: Visa inlägg

Jag köpte alla färger från Bibbi när mitt trådkonto började fara iväg (gutermann tråd 25 kr för 200 meter, är de galna?!)
Jag betalar 33 kr! Det är för mycket.
Gammal 2009-10-13, 23:11   #15

Konstigt att Dor-tak beter sig så hos dig. Kanske du fått dåliga rullar. Här har det aldrig hänt att tråden klumpar sig. Låter som om att det finns lite vass plats på din symaskin som tråden skavs mot och att gutermann kanske klarar bättre av just den vassa platsen?
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:46.