![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Sy kjol
Titta, perfekta stället att fråga på....
Jag har hittat ett så snyggt tyg och vill sy en kjol av den. Tyget är ett sånt där tunt tyg som man brukar typ sy balklänningar av. Men jag är osäker på om det blir snyggt att göra en kjol av det. Funderar på att göra en underkjol för att få lite styrsel på den, i sånt där "nätigt" tyg. Had tänkt ha den vid och knälång. Jag är lite bred runt höfterna men med en väldans smal midja (skiljer en storlek). Tips och ideer? Kan nämna att jag aldrig "ritat" egna mönster. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Välkommen hit Gosan det är verkligen rätt ställe att fråga på. Det vore kanske bra att veta vilket stuk du vill ha på kjolen men annars så är här två förslag som brukar vara bra att börja med.
Av sådan a där tunna tyger brukar klockade kjolar bli väldigt fina. Här finns en beskrivning på hur man kan göra. Det är ganska lätt att göra den efter egna mått: http://www.sysidan.se/forum/showthre...hlight=v%E5der Ett annat alternativ är att helt enkelt klippa ett hål mitt i tyget och sy fast en linning. Vill man göra det enkelt för sig gör man hålet stort nog för att få över föfterna och så syr man i en stor bit muddväv som linning, (kan kaske se konstigt ut ihop med ett balklänningstyg och mudd, fast kontraster kan vara kul också). Om man gör det lite svårare så syr man en linning i samma tyg men då får man troligen även klippa ett sprun och sy i ett blixtlås också för att få på sig kjolen. Det här var ju väldigt enkla beskrivningar på hur man gör. Om du vill ha en mer utförlig beskrivning på något så hör av dig igen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
jag ska fundera ett tag... mudd är ju inte riktigt min grej, annars var det ju väldigt smart!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ett alternativ till mudd är att sy en enkel dubbelvikt linning och trä resår i./Bibbi
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Nu fick jag tyg över och ska sy en helcirkelskjol. Men har fortfarande inte bestämt hur jag ska göra med linningen.... Jag vill inte ha mudd eller resår och har inte riktigt kommit på hur jag ska göra om jag ska ha en dragkedja...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
frihängande foder
midjeband facing dragkedja kan ju va bra att ha. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:38.