Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-07-27, 14:06   #1
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Bärnsten är kåda och har viss medicinsk verkan. Ska testa det på Chip för fästinghalsband får han inte eftersom han leker med katten och det är giftigt för kissen. Har man riktig otur kan katten dö av medlet inom 12 timmar har jag hört.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-27, 17:04   #2
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad

Låter mer och mer "lockande" att plocka fästingar på djur och människa... Detta är ju helt sjukt ju!
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-27, 20:46   #3
millsing millsing är inte uppkopplad

Jag har läst på flera ställen att avkok på rosmarin som sprejas på hundarna ska funka toppen.

Skulle testa en gång på mina små hundar men blotta åsynen av en rosmarinplanta får mig att vilja spy (jag gillar INTE den kryddan). Dessutom springer mina hundar sällan i högt gräs eftersom jag inte hittar dom efteråt.... pga deras storlek.

Nåväl, ni som i vanliga fall gillar rosmarin kanske vill prova, är ju garanterat fritt från konstigheter!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-31, 22:53   #4
Safia Safia är inte uppkopplad

Vissa fästingmedel kan vara riktigt farliga för hundar som är känsliga för det. Vissa medel får man inte ens ha hunden i sängen och sova för de är så farliga, men ändå skall hunden leva med det dygnet runt

Men det finns ju mindre giftiga medel som fungerar bra!

Min hund har "peppar peppar" inte haft en enda fästing i år ännu, det trots att hon tillbringar somrarna i ett fästingtätt område.
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-01, 17:19   #5
irmelinat irmelinat är inte uppkopplad

Jag plockar på både hund & katter. 1 eller 2 om dan. Då är min hund i skog & mark minst 3 timmar om dan & hon har nog simhund mellan tårna oxå, så mkt hon badar.Har hört så många hund/kattägare vars djur inte mått bra av dropp i pälsen grejs/halsband. Mitt problem var snarare att fästingplockarna alltid var borta, tills jag hittade en som gick lätt att fästa på nyckelknippan. Apoteket har den.
irmelinat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 17:12   #6
monica35 monica35 är inte uppkopplad

Lite sent för inlägg kanske, men det kommer ju fler somrar.. vi har själva hundbutik och flera utesäljare säger att dom halsbanden ni pratar om - innehåller nervgift, och vi har många hund,kunder som inte klarar av dom. men jag skrev ut ett recept som våra kunder fick ta med sig, som härliga hund publicerade, på hemma gjort fästingmedel, (kan vara värt att prova om man vill )
Det kommer här...

Koka upp 1 liter vatten med en
Vitlöksklyfta, & innehållet I en burk timjan eller rosmarin. Låt svalna ordentligt och sila. Tillsätt saften från 1 citron och 1 msk vinäger, eller saften från 2 citroner till vätskan. Häll upp på sprayflaska och förvara I kyl. Spraya hunden inför varje promenad - blandningen håller ca 1 månad i kylskåp.

ha det gott.. monica
monica35 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-13, 21:27   #7
Shania Shania är inte uppkopplad

Citat:
monica35 skrev: Visa inlägg
Lite sent för inlägg kanske, men det kommer ju fler somrar.. vi har själva hundbutik och flera utesäljare säger att dom halsbanden ni pratar om - innehåller nervgift, och vi har många hund,kunder som inte klarar av dom. men jag skrev ut ett recept som våra kunder fick ta med sig, som härliga hund publicerade, på hemma gjort fästingmedel, (kan vara värt att prova om man vill )
Det kommer här...

Koka upp 1 liter vatten med en
Vitlöksklyfta, & innehållet I en burk timjan eller rosmarin. Låt svalna ordentligt och sila. Tillsätt saften från 1 citron och 1 msk vinäger, eller saften från 2 citroner till vätskan. Häll upp på sprayflaska och förvara I kyl. Spraya hunden inför varje promenad - blandningen håller ca 1 månad i kylskåp.

ha det gott.. monica
Visst är säsongen över för denna gång. Men alla tips som är bra för både djur och natur är värt att pröva. Själv föredrar jag att plocka de små krypen för hand. Går fort och snabbt. Det blir ca 4-5/sommar. Vi bor tack o. lov inte i något fästingrikt område.Visserligen kommer dom allt längre norrut, pga klimatförändringar,så man får ju se upp och ta till sig receptet.
Shania
Shania är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:13.