![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Sophias mönster är som du säger inte särskilt hk - så är man bara ute efter något som är historiskt inspirerat är de en bra inkörsport, men däremot inte om man eftersträvar att vara hk.
Om du är ute efter att få ett mönster billigt och som du inte behöver vänta på att få levererat rekomenderar jag historiska världars sida, där man bland annat finner mönster till en klänning baserad på Moy Bog fynden från sent 1300-tal: http://histvarld.historiska.se/histv...gkv/index.html Den är väldigt fint figursydd med elegant skräddarkonst! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Lite mer det som inte är korrekt med just det mönstret, är den såkallade prinsesskärningen, där sömmen går mitt på bysten. Även ärmarna stämmer inte, iaf inte då du vill ha knäppning. Ärmsömmen ska gå bak på ärmen inte under armen som i detta fall.
På den här sidan finns det en jättebra beskrivning på hur du gör en tajt klänning bestående av fyra paneler: http://www.cottesimple.com/ Men som någon sagt tidigare i tråden är det risk att tyget töjer sig, men du kan ju fodra själva livet. Lycka till med sömnaden! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hur viktigt är det att kläderna är historiskt korrekta när man är på Medeltidsveckan? Finns det ”vakter” som går runt och kollar? Får man gliringar av de riktigt kunniga om man inte är ”rätt”?
Jag undrar eftersom jag tänkt åka dit kanske nästa år och min klänning är gjord just efter mönster från Sophias Ateljé. Det var jätteroligt att göra den och jag är lite stolt över den, men om jag kommer att känna mig helt fel är det ju inte värt det. (Jag förstår att det inte kan finnas något formellt ”tvång” men även om jag tog på mig det finaste jag har skulle jag känna mig obekväm om jag hamnade på Nobelfesten i en byxdräkt. Det är väl likadant i den här ”utklädningsbranschen”, att man vill passa in och inte skämma ut sig.) Så det här HK-kravet, är det en yttre press eller får man vara så korrekt man har tid, ork, pengar, kunskap och sykunnighet till? Ni som varit där, hur har ni uppfattat HK-pressen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har sytt mina klänningar efter sophies ateljes mönster, eller jag använde de i grunden, men modifierade dem efter mina egna idér och mått då jag tycker att de annars sitter illa. Storlekarna är jätte konstiga i de mönster tycker jag. Jag inte upplevt att någon skulle titta snett på varken mig eller min make trotts att vi inte har HK mönster till våra kläder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:05.