![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |




|
![]() |
#1 |
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 9
|
Tack för infon. Jag tror att jag har "gått på" en riktigt dum grej och kanske någon annan som läser det här nu slipper göra samma misstag.
Lämnade in min maskin (Pfaff 1473) på service (Pfaff representant) och fick priset för grundservice 795:- Reparatören skrev en notering på kvittot att över 2 500:- så skulle han kontakta mig. När jag kom och hämtade maskinen så kostade servicen 2 400:- Det hade jag aldrig kunnat föreställa mig! Maskinen var alltså fullt användbar när jag lämnade in den men rengöring, smörjning och justeringar var nödvändiga. De kostnader som var extra debitering för var: Demontering och rengöring av pressarfotsreglage, synkronisering av skytteln 890:- Justering av nålläge, justering nålpossition, slipning gripare 600:- Fjäderpackning och div delar 115:- Jag frågade särskilt om det var några delar bytta men det var det inte. Garantin på servicen var 3 månader.Dessutom påpekade han att jag hade dåliga symaskinsnålar och frågade vilket märke det var. Janome - är det någon som har koll på om dessa är av sämre kvalitet än t ex Schmetz? Det här känns inte riktigt bra och jag kommer definitivt inte att godkänna ett så högt belopp i förväg. Ja, man lär sig något nytt varje dag ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 648
|
Oj..det där känner jag igen, inget skoj alls...är det i Uppsala du lämnat maskinen? Låter precis som en upprepning på det jag fick höra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 9
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 648
|
Det är jag övertygad om.
Jag anlitar inte honom något mer. Man ska inte behöva känna sig som en skurk för att man använder maskinen. Nästa gång jag lämnar in min maskin för service så byter jag firma. Jag har dröjt med servicen länge men det börjar väl närma sig... har inte bestämt var jag ska lämna in maskinen ännu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 9
|
Jag kan mycket väl tänka mig att lämna in min maskin för service på samma ställe igen. Jag har inget att anmärka på om själva servicen/arbetet. Maskinen fungerar bra.
Men jag kommer att vara mycket mer noggrann med att få specificerat vad som ingår i grundservicen och inte godkänna ett så högt belopp som "tak". Svårt det här... då man vänder sig till en fackman för att man saknar kunskaper... då är det också svårt att bedöma vad som är nödvändigt arbete eller ej. Jag skulle verkligen önska att den som utför servicen såg på maskinen som "sin egen" och behandlar den därefter. Justerar det som är nödvändigt och ger tips om vad man ska se upp med för att förebygga framtida problem... kan vara ett bra sätt att få återkommande kunder ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
|
Jag har nog alltid haft tur med mina servicar!!! Aldrig har någon kostat över tusenlappen! Nu sist servade jag tom min Orchidea och valde den "dyraste" varianten (totalsupergenomgång) och den gick på 1000kr! Annars kostade det 6-700 och snabbt gick det! På en dag! Symaskinsagenturen i Gbg!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
|
Hos "vår" reparatör ingår i stort sett allt, som inte innebär nya delar, i sevicen. Typ, rengöring, synkning och en massa sånt. På äldre maskiner brukar han dessutom kolla såna delar han vet brukar gå sönder eller bli slitna och varna kunden om något är på gång. Tror han tar 750kr eller något sånt.
Men jag har hört om reparatörer som tar en liten kostnad för varje delmoment, typ en för rengöring, en för att justera backen, en för att smörja den och så vidare och det kan såklart bli mycket pengar i slutändan. Det låter klokt att kolla upp lite mer exakt vad som ingår nästa gång. Det är ju så surt när saker och ting plötsligt kostar mycket mer än man har tänkt sig. Även om maskinen är värd pengarna och det är pengar man har så vill man ju ändå helst inte ha såna överaskningar. Vad gäller nålar så är schmetz dom bästa nålar jag har testat, med ganska god marginal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 10
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 648
|
Hör av mej till dej i privat mejl.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:42.