Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-05-30, 12:30   #1
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad

Jättebra att du tar upp frågan tycker jag! Jag tar gärna emot tips och konstruktiv kritik knutet till saker jag lägger upp här. Jag ser mitt medlemskap på sysidan som ett av fler olika sätt för mig att utveckla mitt slöjdande och vill gärna lära mig mer.

Det som kan bli problem är att det är svårt att få fram de nyanser man vill när man framför kritik i skriftlig form. Även om den som skriver menar väl kan det av den som läser uppfattas som ett påhopp för att man använder ord på lite olika sätt eller för att man missar ett ansiktsuttryck eller tonläge som visar på avsändarens syfte med kommentaren.

Jag är med på ett liknande ställe som sysidan för folk som skriver dikter, noveller, osv. Där får man som medlem skriva i en liten mening om vad man tycker om kritik. Denna mening dyker upp som en popup-ruta när man klickar på knappen för att kommentera texten. Och jag tycker att det är jättebra, för då vet man hur den som skrivit texten ställer sig till kritik. En del skriver för att de har en massa saker som de behöver få ur sig och är inte intresserade av kommentarer om stavning och grammatik, andra skriver för att utveckla sitt skrivande och vill ha förslag på förbättringar etc. Vi kan ju faktiskt göra på samma sätt här också, genom att var och en skriver en kort kommentar i bildtexten om hur man ställer sig till kritik och kommentarer.

Och självklart måste den som framför konstruktiv kritik vara beredd på att den ande inte håller med. Mycket av det vi håller på med handlar ju om tycke och smak.

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-30, 15:16   #2
Mavae Mavae är inte uppkopplad

Instämmer, bra att frågas tas upp. Jag tar också gärna emot konstruktiv kritik, ibland fastnar jag i hur jag gör vissa moment, och då är lite tips välkommet. Men det är viktigt med formuleringar, precis som Ilsefin skrev är det svårt att "känna in" avsändarens tonfall.
Mavae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-31, 10:25   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Så om jag skulle förslå förbättringar så skulle det inte uppfattas negativt? Man vet ju inte hur det tas emot och är då skaparen riktigt nöjd och jag ser att det går att förbättra. Är jag en bessewisser i det läget? Det här är svårt och en balansgång..... man vill ju inte såra men ändå kanske ge en liten putt framåt i förändring/förbättring (som mina ögon ser det) det är ju inte sagt att det är det bästa. Men...
*suck* hur man än vänder så är rumpan bak....
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-31, 16:43   #4
Safia Safia är inte uppkopplad

Ja konstruktiv kritik är bara bra! Det är ju viktigt att man skriver på rätt sätt och verkligen ger tips om hur man borde ha gjort istället. Sen är vi ju alla lite olika duktiga på olika saker så för en nybörjare är kanske inte konstruktiv kritik alltid det bästa Så kanske nånslags "jag tål kritik" ruta borde finnas nånstans?
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-31, 17:03   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Diskussionen har ju varit uppe förut och jag har alltid varit positiv till mer konstruktiv kritik, om man vill alltså. Hade ju även en röstning om en variant på "kryssa i rutor" men det rann ut i sanden.

Då var du, Delfintua, inte så helt positiv till det hela. Så jag blir lite nyfiken på hur det kommer sig att du börjar svänga i åsikterna nu?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-31, 20:20   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Alvan jag har alltid varit positiv till kontruktiv kritik så hittar du annat visa mig den tråden.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-31, 21:40   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Kanske det var i andra ordalag? Jag har en vag minne av att det kanske var om att folk sa vad de tycker i kommentarer och att det inte alltid uppskattas, kanske det var det?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:32.