![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Hej
En av mina första kund meddelade före sista provningen att hon hade köpt en klänning och inte behövde den jag sydde. Hon hade inte betalt något och jag blev så arg och ledsen att jag lät det vara. Sen köpte jag papper med en kopia där jag skrev mina villkor, bla tar jag betalt för materialkostnaden innan jag börjar sy. Om kunden håller med tyg betalar kunden 25% vid första provningen, sen vid nästa provning och det sista vid leverans. Kunden får även lämna en bild eller göra en skiss på vad hon vill ha, den klistras fast på pappret och sen skriver kunden under. Sen får de försöka slingra sig ur detta om de har lust, men jag ger mig aldrig mer, det har även hänt en gång senare men då hade jag redan fått betalt för materialet. Mvh Mariette |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har iofs inte haft svåra kunder; är hobbysömmare själv, men däremot stöter jag ibland på kunder som har lite orealistiska idéer.
Några gymnasietjejer ville ha Rebecka Rabbit-klänningar som var helt öppna i ryggen och bara en tygflik över bysten. Jag har haft en del besvärliga korsettkunder som heller kanske inte förstått att vissa saker inte går att fixa, att naturlagarna sätter en käpp i hjulet. Jag försöker dels berätta vad som är praktiskt genomförbart, dels sträcka mig så långt det går. Jag har aldrig haft problem men betalning men fått vänta och tjata någon gång. Och bara vid ett tillfälle fick jag en korsett i retur. Kunden tyckte den var "bugglig", sytt i fuskskinn. En korsett drar sig när man snörar den, men jag tror nog att kunden ångrade sig (pengarna). Korsetten var special-special men jag sålde den till någon annan senare. Annars tror jag nog att man ska vara väldigt överens innan man börjar, ta en handpenning som täcker materialkostnad och göra klart för kunden att hoppar denne av så försvinner handpenningen, eller stor del därav. Balansgången är svår. En grinig och svårtillfredställd kund kan ju ge en dåligt rykte, men det är samtifigt SÅ trist att överanstränga sig för en som inte uppskattar det man gör. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ja jag känner igen!
Jag hjälper kompisars kläder som att justera o förkorta jeans etc... De brukar säga si o så eller sådär. Men en sak, jag sa alltid: Jag är inte proffis men kunnig innan jag kör, o frågar flera om ggr: Är det säkert att jag ska klippa bort? ![]() Så slipper jag att tramsa skit. Jag bad ibland om: Kan jag få lite pengar för att jag kan köpa viss tråd till det. De brukar ge 50-200 kr. En gång var det 10 kr. ![]() ******* Kunder som är besserwisser, är det jobbigast. Då brukar jag säga: Varför kan du inte sy själv då? Det får dom paff o håller tyst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Just nu håller vi på att sy balklänningar i skolan. Alla har minst en kund. Min samlade erfarnhet är att man ska lite på sin egen magkänsla och göra det man själv tror blir bäst. Kunden har faktiskt komit till dig för att hon/han tror att du gör det bättre än de!
Några av våra kunder har bestämt hävdat att de inte vill ha några sömmar alls fram på klänningen. När en av dem sedan såg en annan klänning med prinsessskärning ångrade hon sig och min kompis fick börja om efter att ha gjort halvaklänningen. Jag tror att det här utan sömmar är en fix ide många har, men som inte är särskilt djuptrotad. Argument som "ingen kommer tänka på det" brukar funka för att kunden inte ska oroasig. Även estetiska detaljer tror jag att man ska lyssna mer på sig själv än kunden, såvida inte kunden har en mycket detaljerad skiss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Att man dels sätter ribban för högt för sig själv och alltid tror att kunden inte kommer att bli 100% nöjd, vederläggs av följande historia (som utspelades för någon vecka sedan):
Vår dotters kompis kom med ett panikprojekt (nästan). Hon behövde en balettkavaj till en studentkårsbalett. Kompisens syster levererade tyger, band och vad som sades vara mönster. Mönstret visade sig vara en sömnadsbeskrivning.Ett snabbsök i gamla mönstersamlingar resulterade i någon som skulle kunna funka; hopplock av 4 mönster. Jag sydde och levererade och fick detta meddelande: Vet inte om du fick mitt sms. Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hum, nu får du inte missförstå mig. Jag menar inte att felet skulle lgga hos dig, att du är otydlig eller åt. Det är mer kommunikationen som ibland brister jag syftar på. Farför allt när man kommunicerar via nätet är det svårt att avgöra om man verkligen syr enligt kundens förväntningar. Det är inte lätt! Jag har fått klagomål på ett färdigt plagg en enda gång. Kunden hade inte sagt att hon ville ha avigsidan på tyget utåt... inte lätt för mig att räkna ut haha. hur som helst slutade det med att vi fick göra en deal som var rätt juste för min del.
När det gäller skärningen tror jag ändå att det borde gå utan midjesömmen - dvs att få till vidden i kjolen (om det nu är den modellen jag tror att du menar). Fast då blir det inte exakt den modellen som kunden efterfrågar. Jag sydde upp två klänningar liknande dessa till två tjejer nyligen http://www.thisnext.com/item/FC1ED18...d-Anchors-Away http://cgi.ebay.com.my/40s-Captain-S...ayphotohosting Enda skillnaden är att den ena har en söm i midjan. Men som du ser på den första är det ingen sådan, utan den är skuren i det jag kallar princess skärning. Båda hade bälte runt midjan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
vida: nej jag förstår precis! det är ju inte alltid lätt att förstå varandra, varken för mig eller kunden. eller så kanske man tror att man förstår varandra, men egentligen har två helt olika bilder av vad slutresultatet ska bli. särskilt när man syr en stil man själv gillar väldigt mycket så kan det ju bli att man tar saker för givna, eller omedvetet ändrar något för att man själv tycker om det. och när kunden inte har någon som helst syvana (och man själv är så van att man inte tänker efter) så kanske de inte riktigt förstår hur det kommer bli. det är ju därför det är så viktigt att man försöker vara så tydlig som möjligt.. har funderat lite på hur man kan lösa det. en eventuell lösning skulle vara att efter man snackat igenom vad kunden ska ha, skriva ner en punktlista över vad man kommit överrens om ska sys, och skicka till kunden. då kan båda parter peka på listan ifall något känns fel i efterhand.
fast vidden man får ut med en prinsess-skärning är ändå mer som en halvcirkelkjol, dessutom måste vidden "få plats" att breda ut sig, alltså det blir inte lika omedelbar vidd som den modell jag syr. hm, svårt att förklara. oavsett, de klänningar jag syr har midjesöm, det kommer man inte undan som kund ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() "har funderat lite på hur man kan lösa det. en eventuell lösning skulle vara att efter man snackat igenom vad kunden ska ha, skriva ner en punktlista över vad man kommit överrens om ska sys, och skicka till kunden. då kan båda parter peka på listan ifall något känns fel i efterhand."
Det är precis så jag brukar göra för att undvika missförstånd. Sen kan man alltid råka ut för kunder som försöker blåsa en eller bara är oseriösa och ångrar sig (som hon med den påbörjade korsetten). Jag brukar ta det extra försiktigt med kunder som är väldigt unga (mina fördomar) en 19åring blåste mig på varan en gång och det var sista gången jag skickade varan innan kunden betalat. Angående skärningen. Nej, du har rätt. Man kan inte få samma kjolvidd utan cirkelskärningen och sömmen i midjan! Det är nackdelen med att bara sy en stil som man själv tycker om... å andra sidan måste ju kunden få ha rätt ibland eller så får man vara tydlig redan från början med vilka jobb man är beredd att åta sig. Du anar inte vilka groteskheter jag har sytt upp åt folk genom åren. Jag är 35 bast, har sytt sen jag var 13 och det tar fortfarande emot när jag ska sy plagg jag tycker är fula haha! Å andra sidan är det en liten utmaning varje gång man får ett sådant uppdrag haha! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:31.