![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |




|
![]() |
#1 |
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
|
Hej
Trist med besværliga kunder, men tyværr finns de alltid. Var inne på din sida och såg vilka fina saker du gør. Såg också att du ær ung och kanske dærfør har lite svårare att sæga ifrån. Sæg hur du vill ha det och accepterar inte kunden det, så får hon/han gå någon annanstans. Många gånger upplever jag det som att vi som (kvinnor) hobbysømmerskor lætt tvivlar på vårt arbete om kunderna tjatar/kræver eller klagar. Før mig ær det en sjælvklarhet att kunden skall betala i førvæg - Brukar sæga: att då jag ær hobbysømmerska/litet føretag så skulle det bli allt før kostsamt att inte få betalt av en kund(bli lurad). Detta måste då læggas på øvriga kunders klæder =prishøjning, før det ær ju faktiskt det som hænder i alla varhus etc. - det finns ju lagar kring øppet køp, bytesrætt. - kunden måste ju också acceptera det du sæger om vad/hur du kan sy, annars får de vælja någon annan. Ang prinsess skærning: Hær ær en lænk som førklarar en del: http://www.brollopsguiden.se/mode/br...ngar/index.php Lycka till |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 9
|
albasmormor: ja, det är nog så. jag har dessutom sytt mot betalning i ca ett halvår bara så jag är ju väldigt ovan vid den här sortens kund-kontakt.
jag får helt enkelt ta och tuffa till mig och inte ta åt mig ![]() aa, sedär! det var ungefär som jag misstänkte. tror inte prinsess-skärning är vidare bra på den sortens klänningar jag syr.. men tack för länken! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
|
Nej, det finns ingen lag om öppet köp, fast nästan alla människor tror det!!! Det är bara något som många affärer tillämpar. Står det inte på kvittot så finns det inte!
För övrigt brukar det vara så att avklippta eller specialbeställda varor kan man inte lämna tillbaka. För frisörer och sömmerskor får man försöka komma överens så gott det går, naturligtvis är det bäst att göra det FÖRE. Man kan ju faktiskt artigt men bestämt avvisa kunder och hänvisa dem någon annanstans, om man känner på sig att det är någon slags problem. När det gäller betalning kanske det vore bra att ta hälften i förskott, så att (speciellt unga) kunder inser att detta är något helt annat än att köpa konfektion. En jättebra sak man kan fråga (om man vågar och/eller behöver, annars kan man bara själv ha den i huvudet som moraliskt stöd!) är om kunden brukar säja likadant till tandläkaren, alltså "högt pris etc" och försöka pruta eller smita ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
|
Hej
En av mina första kund meddelade före sista provningen att hon hade köpt en klänning och inte behövde den jag sydde. Hon hade inte betalt något och jag blev så arg och ledsen att jag lät det vara. Sen köpte jag papper med en kopia där jag skrev mina villkor, bla tar jag betalt för materialkostnaden innan jag börjar sy. Om kunden håller med tyg betalar kunden 25% vid första provningen, sen vid nästa provning och det sista vid leverans. Kunden får även lämna en bild eller göra en skiss på vad hon vill ha, den klistras fast på pappret och sen skriver kunden under. Sen får de försöka slingra sig ur detta om de har lust, men jag ger mig aldrig mer, det har även hänt en gång senare men då hade jag redan fått betalt för materialet. Mvh Mariette |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
|
Jag har iofs inte haft svåra kunder; är hobbysömmare själv, men däremot stöter jag ibland på kunder som har lite orealistiska idéer.
Några gymnasietjejer ville ha Rebecka Rabbit-klänningar som var helt öppna i ryggen och bara en tygflik över bysten. Jag har haft en del besvärliga korsettkunder som heller kanske inte förstått att vissa saker inte går att fixa, att naturlagarna sätter en käpp i hjulet. Jag försöker dels berätta vad som är praktiskt genomförbart, dels sträcka mig så långt det går. Jag har aldrig haft problem men betalning men fått vänta och tjata någon gång. Och bara vid ett tillfälle fick jag en korsett i retur. Kunden tyckte den var "bugglig", sytt i fuskskinn. En korsett drar sig när man snörar den, men jag tror nog att kunden ångrade sig (pengarna). Korsetten var special-special men jag sålde den till någon annan senare. Annars tror jag nog att man ska vara väldigt överens innan man börjar, ta en handpenning som täcker materialkostnad och göra klart för kunden att hoppar denne av så försvinner handpenningen, eller stor del därav. Balansgången är svår. En grinig och svårtillfredställd kund kan ju ge en dåligt rykte, men det är samtifigt SÅ trist att överanstränga sig för en som inte uppskattar det man gör. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
|
Ja jag känner igen!
Jag hjälper kompisars kläder som att justera o förkorta jeans etc... De brukar säga si o så eller sådär. Men en sak, jag sa alltid: Jag är inte proffis men kunnig innan jag kör, o frågar flera om ggr: Är det säkert att jag ska klippa bort? ![]() Så slipper jag att tramsa skit. Jag bad ibland om: Kan jag få lite pengar för att jag kan köpa viss tråd till det. De brukar ge 50-200 kr. En gång var det 10 kr. ![]() ******* Kunder som är besserwisser, är det jobbigast. Då brukar jag säga: Varför kan du inte sy själv då? Det får dom paff o håller tyst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
|
Just nu håller vi på att sy balklänningar i skolan. Alla har minst en kund. Min samlade erfarnhet är att man ska lite på sin egen magkänsla och göra det man själv tror blir bäst. Kunden har faktiskt komit till dig för att hon/han tror att du gör det bättre än de!
Några av våra kunder har bestämt hävdat att de inte vill ha några sömmar alls fram på klänningen. När en av dem sedan såg en annan klänning med prinsessskärning ångrade hon sig och min kompis fick börja om efter att ha gjort halvaklänningen. Jag tror att det här utan sömmar är en fix ide många har, men som inte är särskilt djuptrotad. Argument som "ingen kommer tänka på det" brukar funka för att kunden inte ska oroasig. Även estetiska detaljer tror jag att man ska lyssna mer på sig själv än kunden, såvida inte kunden har en mycket detaljerad skiss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
|
Att man dels sätter ribban för högt för sig själv och alltid tror att kunden inte kommer att bli 100% nöjd, vederläggs av följande historia (som utspelades för någon vecka sedan):
Vår dotters kompis kom med ett panikprojekt (nästan). Hon behövde en balettkavaj till en studentkårsbalett. Kompisens syster levererade tyger, band och vad som sades vara mönster. Mönstret visade sig vara en sömnadsbeskrivning.Ett snabbsök i gamla mönstersamlingar resulterade i någon som skulle kunna funka; hopplock av 4 mönster. Jag sydde och levererade och fick detta meddelande: Vet inte om du fick mitt sms. Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 6
|
Hum, nu får du inte missförstå mig. Jag menar inte att felet skulle lgga hos dig, att du är otydlig eller åt. Det är mer kommunikationen som ibland brister jag syftar på. Farför allt när man kommunicerar via nätet är det svårt att avgöra om man verkligen syr enligt kundens förväntningar. Det är inte lätt! Jag har fått klagomål på ett färdigt plagg en enda gång. Kunden hade inte sagt att hon ville ha avigsidan på tyget utåt... inte lätt för mig att räkna ut haha. hur som helst slutade det med att vi fick göra en deal som var rätt juste för min del.
När det gäller skärningen tror jag ändå att det borde gå utan midjesömmen - dvs att få till vidden i kjolen (om det nu är den modellen jag tror att du menar). Fast då blir det inte exakt den modellen som kunden efterfrågar. Jag sydde upp två klänningar liknande dessa till två tjejer nyligen http://www.thisnext.com/item/FC1ED18...d-Anchors-Away http://cgi.ebay.com.my/40s-Captain-S...ayphotohosting Enda skillnaden är att den ena har en söm i midjan. Men som du ser på den första är det ingen sådan, utan den är skuren i det jag kallar princess skärning. Båda hade bälte runt midjan. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:15.