Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-05-20, 21:24   #1
leningrad leningrad är inte uppkopplad

Börja med Truly Victorians mönster! Sedan kan du gå på LaughingMoon och sist Simplicity. Använd sömnadsinstruktionen från Truly Victorian och släng den från Simplicity om du inte vill bli placerad på socknens dårhus.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 21:27   #2
Sophia Sophia är inte uppkopplad

Tack för tipset, leningrad! Ibland känns det som om jag bor i ett dårhus men jag behöver ju inte göra det värre än vad det är.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 21:32   #3

Simplicitys beskrivning gör ingen lycklig. Den förutsätter att du syr i enkelt tyg och använder kanalband till stålen.
LaughingMoons beskrvning är snäppet bättre men .... nja ...njäe ..
Truly Victorians är bäst men den absolut bästa beskrivningen har MantuaMaker.
Gammal 2009-05-20, 21:38   #4
Sophia Sophia är inte uppkopplad

Det ska bli intressant att jämföra beskrivningarna. Jag har läst delar av Linda Sparks bok och tittat på Laughing Moons DVD. De innehåller båda nyttig info men de verkar inte riktigt överens om hur man ska göra.

T.ex. så säger kvinnan på DVDn att det där midjeförstärkningsbandet, vad det nu heter, ska sys på yttertyget för det är där påfrestningen ligger. I boken så visar bilderna att bandet sys på på fodret. Jag blir förvirrad. Det kan vara så att jag inte har läst ordentligt men jag tycker att det verkar så.

Det tråkiga med att sy på midjebandet på yttertyget är att man får horisontella sömmar på utsidan av korsetten. Det kanske man inte vill ha.

Jag är inte redo att börja riktigt ännu men ganska snart tänker jag börja rita av mönstret och det blir väl Truly Victorians mönster.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 07:45   #5
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad

Midjeförstärkningsband

Det är de undre lagren som ska ta "stryk", det yttre är bara för syns skull. Jag har fått lära mig att ytterlagret ska klippas till någon-några mm större per bit jämfört med foderlagren för att tyget ska ligga slätt och inte dra sig, samtidigt som man undviker att yttre lagret blir bärande. Därför känns det självklart att det stadgande bandet ska sitta på det bärande, undre lagret. Det kanske är en extra säkerhet för yttertyget att ha ett band. (Som en parantes kan jag säga att jag endast använt stadgande band på en av mina ...hmm... 15-20 korsetter. Det beror helt på hur hårt du snör och hur ofta du använder korsetten, om det behövs eller inte. Men visst, man kanske ska ta det säkra före det osäkra... )
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 07:48   #6
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Sen så beror det väl också på hur stadigt innertyget är... Jag använder nu för tiden oftast innertyg som är mindre stretchigt än de band jag har sett. Två lager av det och jag har svårt att tro att ett band spelar så jättestor roll när det handlar om en "finkorsett" som bara används någon gång då och då och inte är avsedd för tightlacing ellern ågot liknande...

Alla ni andra, använder ni alltid ett band i midjan?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 08:54   #7

Ibland, ibland inte (använder jag band).
Använder jag ett band tråcklar jag fast det i korsetten och tar med det när jag syr i sömsdikena och kanalsömmarna.
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:20.