![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Det kan inte vara så att du vänt på upphängningen av nickpinnarna? Då har jag för mej att det kan bli snett...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ska försöka få tag på skafthållare, ska höra med mamma om hon har några över.
Det var pga att tråden inte var i mitten av solvögat som jag började ändra nickepinnarna från början, men det var ju som sagt snett redan innan så då kan det inte vara jag som förstört. Har ingen aning om vad det är för vävstol. Fick den av mamma som fått den av nån gammal tant. Jag har en vävbok där jag kollade hur nickepinnarna ska sitta, så jag tycker det borde vara rätt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej,
jag har läst och förstår inte riktigt. Har du möjlighet att ta någon bild så "problemet" syns? Det är lättare då. Ibland kan det bli "skevt" om varpen är smal, vävstolen bred och man fäster nickepinnarna för långt in på skaften vilket ger obalans. Det kan också hjälpa med gummiband som extra upphängning. Lösningar finns alltid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Har tagit en någorlunda bra bild på problemet.
Kollade igenom en låda som följde med vävstolen å där hitta jag skafthållare. Hittade oxå lattorna som jag glömt sätta dit ![]() Men det är ju första gången jag sätter upp vävstol själv å man kan ju inte vara bäst jämt ![]() Bilden är tagen från det håll varpen kommer, det är alltså bommen som syns bakom skaften å det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det ser ut som att trissan sitter för långt in. Trissan ska sitta 1/4 in på solvstången det är också viktigt att skaften är rätt innmätta mät en 1/4 in på skaftkäppen och knytt nickepinnen.
Hoppas det fungerar Lycka till |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det kommer också att bli mycket bättre när Du monterat dit lattorna.
Ha snöret till lattorna på mitten av skaftkäpparna, |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Tack för tipsen.
Ska ta itu med det imorron om jag orkar, å hoppas på att ni har löst problemet åt mej ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:10.