Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-07, 12:39   #1
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Citat:
Syofta skrev: Visa inlägg
Har du hittat en försäljare som du gillar, så är det guld värt! Då har du en vettig person att fråga (förutom oss här på Sysidan...
Förövrigt finns det dåliga återförsäljare också!!! En gång ville en sälja en maskin i en igenklistrad kartong till mig. Det fanns ingen demo-maskin att provköra och han kunde inte svara på enkla frågor ...köpte inte där!!! Det var min första broderimaskin jag var ute efter, så jag behövde fråga och få hjälp

men...då såg jag en mycket värdefull beg. gammal Elna i originalskick som stod där som han sålde för "ingenting", för han hade ju ingen aning om värdet, den högg jag direkt naturligtvis Den är paradnumret i min "antika" symaskinssamling!
Hoppas att det sista inte är OT, men det handlar ju om för- och nackdelar med att handla på olika ställen, hos mer eller mindre yrkeskunniga
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 15:11   #2
madeluc madeluc är inte uppkopplad

Vad jag vet sa har flera symaskins tillverkare en varldsomspannande garanti bl a Bernina. For ovrigt sa ska du kunna ga pa symassa i t ex Stockholm och kopa en maskin aven om du bor i Lulea. Om du sedan far fel pa maskinen sa gar du bara till din narmaste aterforsaljare av det market du kopt och lamnar in den pa garanti, de ska sedan se till att maskinen kommer ner till genaralagenten om det sjalva inte har en reperator med licens att reparera din maskin. Har sjalv arbetat i en symaskinsbutik sa jag vet att det ska ga till pa detta satt. Det ar bara att stalla krav pa din saljare.

Men som Asa sager att koper man t ex en broderimaskin sa ar det mycket viktigt att ha kompetent hjalp i narheten, da det kraver lite mer kunskaper an en vanlig symaskin. Lycka till inkop av maskin! Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 15:32   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Ja, köpa online är inte direkt bästa idén om man är 100% grön.
Och oavsett om man är van och avanderad eller inte så ska man alltid provsy innan köp.

Det säger jag alltid även om jag inte själv håller det ordet... gjorde ju så att jag inte använder min datorsymaskin så mycket helt enkelt för att jag kom på att jag inte gillar att sy på elektronisk maskin!

Försök att undvika att lyssna på säljsnack såsom att just deras märke är bäst, utan provsy själv istället och se vad du tycker är bäst. Om du köper någon av de kända märken så är det ganska jämnt nu för tiden egentligen. Och självklart har alla sina favoritmärken.

Sen kan man läsa mycket online om maskinen man gillar... Sysidan har ju recensioner, och så finns det en bra sida med mkt recensioner: sewing.patternreview.com det är engelsk sida och kanske kräver registering, men jättebra.Visserligen "heter" det mönster, men man kan söka på symaskiner också... Tror det står "sm/serger" i rulllistan för sökrutan om man ska söka på symaskiner.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 15:55   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Tack Madeluc för mer info om garantier!
Hoppas ingen missförstad mig, jag menade bara att jag hört att för några märken gäller att man får betala materialkostnaderna eller var det arbetskostnaderna (minns inte!) själv om man lämnar in garantireparation nån annan stans än där man köpt.

Här gäller väl, som så ofta, att FRÅGA; FRÅGA och FRÅGA vad som gäller. Kan man lämna var som helst eller ska man skicka osv. Villkoren kan säkert ändras också med tiden.

Sen kan man tänka själv och avgöra!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 20:06   #5
Linnéak Linnéak är inte uppkopplad

Jag köpte maskin igår, det blev en Emerald 116. Kommer att få en kurs efter sommaren och jag får byta in den inom ett år om jag skulle vilja ha något mer avancerat.
Sydde om en tröja igår eftermiddag och gillade maskinen.Nu ska jag bara bestämma vad som blir nästa projekt så jag kan skaffa passande tyger. Har några gamla lakan att provsy i så länge.

Tack så mycket för alla era råd, vad kul det här ska bli!
Linnéak är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:23.