![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
öka i mossstickning??
Jag håller på och stickar den här koftan: http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...d_id=4&lang=se
och har nu stött på patrull. Jag ska nämligen göra en ökning och det står att man ska öka genom att göra omslag av garnet på stickan. Men då det är mossstickning måste jag ju öka med 2 maskor bredvid varandra och även om jag gör som det står (stickar i bakre maskbågen) så blr det ändå ett hål "under" ökningen. Såhär står det i beskrivningen: ÖKNINGSTIPS: Det ökas 1 m genom att göra 1 omslag om st. På nästa v stickas omslaget vridet (dvs i bakre ledet av m så att det inte blir hål). Men jag måste ju öka med 2 maskor på samma ställe annars blir det ju fel i mossstickningen.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du har rätt, det ökas ju inte jämnt antal maskor....
Personligen skulle jag göra en provlapp med kanske 10 maskor och ökningar som det står i mönstret, för att se hur det blir. Det kanske blir bra ändå.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
Citat:
När du minskar (och sen ökar) så gör du det på var sida om varje markör. Så bredvid varandra så gör du ju två ökningar. Elsbet Lavold (ej säker på stavningen) gör andra ökningar. Beroende på om ökningen ska luta åt ena eller andra hållet så stickar hon den nya maskan i maskan under den som sitter på nålen. Antingen under den maska som "borde stickas" (och sen stickar man den normala maskan också = ökning) eller under den maska som just precis stickats (alltså från andra stickan). Den här ökningen blir så gott som utan hål. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hmmm.... rodnar.... jag skrev mitt svar utan att ha läst varje ord. Förlåt *rodnar*
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för era svar
![]() Jag är med på att jag ska öka 2 maskor på samma ställe. Det är just det som orsakar problemet.. Det blir hål hur jag än gör. Att öka genom att sticka i maskan under är jag med på men det går ju inte när jag ska öka 2 maskor. Håller på att prova lite olika sätt, men det blir inte bra. *suckar* |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Sticka maskan före markören.
Nu har du ett "torn" med maskor på höger sticka: den översta, den som du stickade den översta i och den under. Fånga upp denna tredje med vänster sticka och sticka en ny maska i den. Flytta markören. Sticka en maska i maskan under den som du "borde" sticka. (Motsvarar nr 2 i tornet på förra stickan.) Sticka en maska där du ska. Inga hål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
tack för era svar!
Jag fick till det tillslut. Arbetet är nu uppdelat men då dök nästa problem upp... Såhär står det: VÄNSTER FRAMST: = 35-38-41-45-50-55 m. Läs hela nästa avsnitt innan det fortsätts: Det avm i sidan för ärmhål som på bakst. SAMTIDIGT när arb mäter 37-38-39-40-41-42 cm, ökas det 1 m till slag innanför 1 kantm mot mitt fram, upprepa på vart 4:e v - LÄS ÖKNINGSTIPS - totalt 8-8-9-9-10-10 ggr (de ökade m stickas in i mosstickn) = 43-44-45-46-48-49 m. När arb mäter 47-49-51-53-55-57 cm stickas det 2 v rätst över de 16-17-18-19-20-21 yttersta m mot mitt fram med 4 trådar, innan de samma 16-17-18-19-20-21 m avm på nästa v från rätsidan = 27-27-27-27-28-28 m. Sätt en markering där avm slutar mot halsen. Fortsätt med mosstickn. Sedan minskas 1 m mot halsen på vartannat v 5-5-6-6-6-6 ggr = 22-22-21-21-22-22 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 56-58-60-62-64-66 cm. Det är det fetstilta jag inte förstår. Öka och minska en maska i kanten förstår jag att det funkar även i mossstickning, bara att göra som vanligt. Men när man ska öka en maska, en maska innanför kanten då tycker jag att det blir fel i mossstickningen. Någon som vet..? Anna |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Att det är "samtidigt" handlar om att du kan inte vänta med att göra ökningarna mitt fram tills du är klar med formandet av ärmhålet. Under tiden som du pysslar med ärmhålet kommer du antagligen drabbas av att arbetet mäter 37-38-39-40-41-42 cm.
Hur tänker du att det blir fel? Om du skulle ha stickat första maskan rät och ska öka "framför den" så ska du fortfarande sticka samma maska rät, men sticka en avig framför. Jag förordar fortfarande Lavolds ökningssätt. Gör då ökningen i maskan under den första innanför kantmaskan. Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
ökas det 1 m till slag innanför 1 kantm mot mitt fram
oj, meningen i fetstil blev lite lång. Det är det ovan som ska vara med. Svårt att förklara men det som orsakar mitt huvudbry är att om jag bara ökar 1 maska mitt inne i mosstickningen blir ju mosstickningen (1 rät, 1 avig, 1 rät etc) förskjuten med en maska och efter ökningen blir det ju resårstickning istället. Om man ökar i början eller slutet av ett varv så kommer man undan problemet men nu ska ju ökningen komma innanför 1 kantmaska som där står ovan. Dessutom...så stickas de 2 maskorna närmst mitt fram med dubbelt garn så om man gör ökningen där så blir det ju fler och fler maskor med dubbelt garn. Så ser det inte ut på bilden av den färdigstickade koftan... Hoppas min förklaring är begriplig..inte lätt när man inte förstår ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Man kan ju göra på olika sätt. Själv brukar jag inte låta yttersta maskan ingå i mönstret. (Står det något om det?)
Då blir det inte förrän på andra maskan på varvet som moss-stickningen börjar och då kan man stoppa in en maska på "1½" utan att det förstör strukturen, den bara fortsätter ett steg ut. Om de två sista maskorna (på varvet innan) stickas med två trådar och du sen ökar, så tror jag att jag skulle göra så att kantmaskan blir dubbel, ökningsmaskan blir dubbel och nästa maska blir enkel, trots att den var dubbel på varvet innan. Det braiga med att sticka är att blir man inte nöjd så kan man repa upp! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Jag ska åka iväg på minisemster utan stickning. Ska se om jag hinner testa ikväll annars återkommer jag när jag kommit hem igen.
Att det ska vara så komplicerat.. Tyckte det såg ut som jag vald een lätt första modell ![]() Du har rätt i att det bara är att dra upp om det blir fel. Stickade 25 cm först innan jag insåg att det var för många fel så jag drog upp allt och började om. Inte så kul, men andra gången blev det mycket bättre. Tycker dock det är läskigt att bara dra upp småbitar, men det är väl en vanesak antar jag, gröngöling som jag är ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Jag ska åka iväg på minisemster utan stickning. Ska se om jag hinner testa ikväll annars återkommer jag när jag kommit hem igen.
Att det ska vara så komplicerat.. Tyckte det såg ut som jag vald een lätt första modell ![]() Du har rätt i att det bara är att dra upp om det blir fel. Stickade 25 cm först innan jag insåg att det var för många fel så jag drog upp allt och började om. Inte så kul, men andra gången blev det mycket bättre. Tycker dock det är läskigt att bara dra upp småbitar, men det är väl en vanesak antar jag, gröngöling som jag är ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Man kan "baklängessticka". Alltså repa upp en maska i taget.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
tillbaks till stickningen..
sticka baklänges? ja jo det kanske man kan ![]() Yttersta maskan ingår i mönstret (i detta mönster tror jag man måste göra så, då de 2 yttersta maskorna på varje sida stickas med 2 trådar) hade det inte varit så hade det ju varit smart att inte låta yttersta masken ingå. SKa tänka på det tills nästa gång. Men...jag förstår inte riktigt hur du menar med detta"Om de två sista maskorna (på varvet innan) stickas med två trådar och du sen ökar, så tror jag att jag skulle göra så att kantmaskan blir dubbel, ökningsmaskan blir dubbel och nästa maska blir enkel, trots att den var dubbel på varvet innan." mitt problem återstår med att jag ju bara ska öka en maska inne i en mossstickning och jag får en förskjutning av mitt "varannan maska mönster" och kommer få en resårstickning istället.. ska jag strunta i beskrivningen och öka 2 maskor på en gång istället? har inte stickat så mycket så jag vet inte riktigt vad man vågar göra. men som du sa, det är ju bara att dra upp det om det inte blir bra..men det bär mig emot ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Nej förskjutet blir det ju inte. Du stickar ju fortfarande nästa varv med rät över avig och avig över rät.
Däremot kanske det blir 2 lika maskor på det stället, men det justerar sig väl sen vid nästa ökning antar jag. Det kanske hamnar så att det blir en snygg effekt av det. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:06.