![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Till expempel hos Sticka så hittar man mönster på fyllda vantar som visar med biler hur tråden för tummen sitter och maskorna plockas upp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Nu tror jag att jag har det, tack så jättemycket. Det var mycket hjälpande med bilderna, och vilka underbart puffiga vantar!
![]() Det som har trasslat till det för mig är att jag inte tror att jag har lagt upp maskorna som kommer efter att tumkilen helt rätt (precis efter att jag drog en tråd genom tummaskorna). När jag ska plocka upp maskor där så kommer det att bli en ful liten kant på insidan. Jag hittade en länk igår med en bra bild över hur man lägger upp maskor när man bara har en tråd, ska försöka hitta så kanske det går sen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Du behöver inte lägga upp maskor för tummen, du använder de som redan finns, i den instickade tråden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ojojoj vad jag känner mig seg nu men jag förstår inte varför man använder en märktråd när man gör en tumkil, var sätter man den?
Det här är ett urdrag från ett mönster på ett par vantar jag skulle vilja sticka: "När arb mäter 10-12 cm sätts det 1 märktråd i den 14:e-17:e m (dvs i den mittersta m av 3 am) = tumkil, härifrån mäts nu arb. Det är nu 13-16 m ovanpå handen och 10-13 m inuti handflatan." Det ska alltså vara både märktråd och tumkil? Förstår heller inte riktigt.. Ska märktråden sträcka sig över fyra maskor (14-17)? Vad menas i så fall att den är i den mittersta maskan av 3 am? (Det hela är en resår, 3 av, 3 rm och det hjälper...) Som jag visualiserar det blir det ett runt hål vid tumkilen och ett rakt "snitt" från märktråden. Känns som att jag är lååångt ute och cyklar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Just ja.. Dahlia, du sa "Du behöver inte lägga upp maskor för tummen, du använder de som redan finns, i den instickade tråden".
När jag har tagit av maskorna som sedan ska bli tummen vid tumkilen så stog det i mönstret att jag skulle lägga till några maskor (tror det var sex st.) och sedan fortsätta sticka som vanligt. Jag uppfattade det som att skulle plocka upp maskor med en virknål vid de sex maskorna när jag stickade tummern. Hur får man annars med de nya maskorna vid tummen på ett snyggt sätt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det är i "hörnen" Du ska ta upp några extra maskor.
Har Du redan stickat hela vanten, och ska börja med tummen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag tränar än så länge men jag följer en beskrivning som inte hade märktråd, bara en tumkil. Efter att jag satte tummaskorna på tråd skulle jag göra stog det att jag skulle "lägg upp 5 nya maskor"
Jag har förstått att jag ska ta upp några extra på hörnen också men det är de här 5 nya maskorna som jag inte vet hur jag ska få in i tummen på ett snyggt sätt. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:49.