Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-03-31, 08:46   #1
leningrad leningrad är inte uppkopplad

Tro dock inte att det är lätt som våffla eller smulpaj eller vad man säger. Vi tycker nog alla att du ska ge dig på ett korsettprojekt men det är inte precis som att sy en gympapåse. Var noggrann, ha tålamod och framför allt se till att du har så mycket tid att du i ett pass kan klippa ut alla delar och sy ihop dem. I det ögonblick du stuvar undan 12 utklippta tygbitar för sy dem "en annan gång", har du bäddat för stora problem. Jag garanterar!
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 10:15   #2
Sophia Sophia är inte uppkopplad

Jag har precis beställt Linda Sparks bok. Jag har ju bara köpstopp på tyg.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 11:21   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad

Det kapitel som beskriver hur hon vändsyr korsettem kan du läsa igenom men det finns metoder som, tycker jag, är enklare.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 11:54   #4
Sophia Sophia är inte uppkopplad

Jag kommer att återkomma när det är dags att dra igång. Det tar säkert ett halvår innan jag börjar men det kan bli tidigare. Man vet aldrig när andan faller på.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 13:16   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Man behöver dock inte sy ihop eller nåla ihop allt samma gång som man klipper om man ser till att man har ett bra system för att hålla ordning på allt.

Jag markerar alltid bystviddslinje, midja, underbyst och höft på varje tygbit och numrerar även hörnen på ett sätt som gör att det enkelt går att få ihop allt även om man knappt vet vad det är för plagg man sysslar med. 1r ska nålas mot 1r, 2r mot 2r osv.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 13:44   #6
Cornellia Cornellia är inte uppkopplad

Jag trodde det var självklart när man syr att man antingen låter mönstret sitta kvar tills man syr, eller noggrant märker upp bitarna, men det kanske bara är jag...
Cornellia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 13:13   #7
Perlita Perlita är inte uppkopplad

Citat:
Cornellia skrev: Visa inlägg
Jag trodde det var självklart när man syr att man antingen låter mönstret sitta kvar tills man syr, eller noggrant märker upp bitarna, men det kanske bara är jag...
Fast när man syr korsetter, klipper man ofta till samma delar i flera lager tyg, t.ex. yttertyg som kan vara ett tunt tyg som i sig måste dubbleras med ett starkare tyg, sedan ytterligare ett lager om man syr kanaler enligt "sandwichmetoden", och ibland kanske man tar till ett lager till för linning, om man vill ha korsetten riktigt snygg på insidan...

Tror inte jag har gjort en korsett i fyra lager än, 3 lager har varit det vanligaste, men jag kan lätt tänka mig att jag kan komma upp i 4 beroende på tygval!

Så om man inte har mönstret i flera kopior, så kommer man onekligen till situationer där man klippt ut delarna, tar bort mönstret, men inte har sytt ihop bitarna än.
Perlita är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:23.