![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
ser nu att den saknar overlock, är det något man använder ofta? Kommer jag sakna det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Overlocksömmar är bra när du syr i trikå. Vanlig raksöm brukar inte hålla när man syr i trikå, så syr du mycket i trikå, då är det nästan ett måste...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
okej då ska jag verkligen inte ah den msknen... Tillbaka på ruta ett...
Hittar ingen annan bernina i min prisklas (max 10.000) någon annan som har tips på en bra maskin? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Men är du säker på att den inte har någon form av trikåsöm?? Min första symaskin jag köpte för ca 20 år sen, hade det... den låg i prisklass 4000:-. Jag sydde massor av bebiskläder till mina tvilingflickor, på den. Och de höll tvätt efter tvätt...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Man kan sy trikå på maskin som bara har raksöm och sicksack!
Då tar man sicksack och ställer in på smal sicksackbredd och längd ca 2-3 mm så det blir smalt sicksack. Den sömmen använder du istället för raksöm. Sen kantar du med vanlig sicksack om det behövs. Jag föredrar faktiskt sömmen ovan framför dessa fejkoverlocksömmar som bara sträcker ut tyget och gör sömmen vågig och fladdrig. En riktig overlocksmaskin har två matare, vanlig symaskin har bara 1. De två matarna kan justeras var för sig så tyget hålls ihop eller sträcks ut, beroende på vad man vill ha. Det kan man inte göra på vanlig symaskin utan det brukar istället bli så att det sträcks ut. Man kan också sy med en smal gummisnodd i sömmen som håller ihop tyget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
På min gamla, gamla maskin som jag sydde MASSOR av trikåkläder på, blev det inte vågigt och fladdrigt med "fejkoverlocksömmen".
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jeg har vært å tittet på bernina maskiner i dag. Og mye vil ha mer
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:35.