![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler
|
|||||||
| Notiser |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 | |
|
|
Citat:
De flesta av dessa maskiner har en sk. kopplingsmotor med en remskiva på motoraxeln. Om man vill ha lägre hastighet så kan man byta remskivan till en med mindre diameter. Dessa finns att köpa i olika storlekar. Ju mindre, desto saktare går maskinen. De minsta som går att få tag på har diameter ca 50mm Tyvärr måste man då även byta till en kortare drivrem mellan motor och symaskin, men det kan ju vara värt det. I allmänhet finns det två grundtyper av motorer på industrisymaskinerna, dessa kopplingsmotorer som har en lamell som man slirar på när man startar - syr. Ett sätt att veta typ är att lyssna om motorn surrar något när strömmen är påslagen = kopplingsmotor. Andra alternativet är sk. ateljemotor med en slags motstånd som påverkar varvtalet på motorn. Denna sort är helt tyst när man inte syr. I dessa fall finns inte behovet att dreva ner hastigheten, och man kan lättare reglera varvtalet med fotpedalen. Dessa "atelje motorer" har även 2 st motorkol som slits med åren. Larmig / Jarmo |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Sytips för att kunna sy lite långsammare
Till Minx:
Du tycker det går för fort, trampar du på rätt sätt? Man ska ha BÅDA fötterna på pedalen, den högra med hela foten på, den vänstra med hälen i golvet och framfoten på pedalen. Då är det lite lättare att starta och sy mjukt. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Aha, det är en kopplingsmotor jag har på min Alfa! Är det därför jag ännu inte behövt byta något kol på den, därför att det inte finns något???
Nu lärde du mig massor, jag tror jag är bättre på sömnad än på motorer ![]() |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Ja, det där var bra info, Larmig. Tack! Jag har också en kopplingsmotor. Maskinen går snabbt som bara den men om man gör med fötterna så som Syofta säger så är det inte alls så svårt att reglera hastigheten.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Tusen tack för alla tips
Jag har bara en fot på pedalen det kanske är det?? Men jag syr ju halsband där man på kortändarna bara syr 2 cm och sen backar och det är där jag tycker det är för svårt att reglera maskinens hastighet. Ska testa igen i veckan för det vore verkligen kanon om jag kunde börja använda den igen.Och tipsen ang nerdrevning och annat var kanon. Jag har redan nu minsta drevet insåg jag så det är nog inte så mycket att göra. ![]() |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Nu har jag invigt den på riktigt.
Har sytt två gardinlängder och oj vad det gick undan. De tål inte närmare inspektion men jag tror heller inte att någon kommer att titta så noga. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Grattis Sophia!
Det har varit SÅÅ spännande att följa dig hela vägen från symaskinsdröm till symaskinssöm! Nu har du sytt dina gardiner och det gick bra! Ett litet tips till: Man kan skaffa en magnetlinjal. Det är en liten"klump" med rak sida som har magnet i sig och därför kan sättas på valfritt avstånd från pressarfoten på en industrimaskin. (moderna vanliga hushållssymaskiner tål inte magneter, kanske gamla mekaniska) Man låter helt enkelt tygkanten löpa mot linjalkanten. På det sättet kan du sy rakt och snabbt samtidigt. ![]() |
|
|
|
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:16.

Jag har bara en fot på pedalen det kanske är det?? Men jag syr ju halsband där man på kortändarna bara syr 2 cm och sen backar och det är där jag tycker det är för svårt att reglera maskinens hastighet. Ska testa igen i veckan för det vore verkligen kanon om jag kunde börja använda den igen.

Hybrid-visning