Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-02-25, 14:25   #1
fannibu fannibu är inte uppkopplad

Ska köpa min första maskin!

Hej!

Jag fyller snart 18 år och ska köpa min första maskin tillsammans med mina föräldrar. Just nu syr jag på mammas husqvarna från -94 eller så.
Den får helst inte kosta mer än 25 000 och jag har kollat på två maskiner, Husqvarna Designer Topaz 30 och Pfaff Creative 2.0. Jag har en del frågor som det kanske finns svar på här.

Jag vill ha en maskin som jag kan sy i vad som helst (tjocka jeanstyger, elastisk trikå och fjärilstunna sidentyger) och jag vill kunna göra egna broderier helt från grunden. Den ska dessutom hålla en livstid. Inte lite krav jag ställer. Haha!

Jag bor i Luleå och de butiker som finns här är Husqvarna, Singer/Pfaff och Bernina. Det känns enklast att köpa någon av dem eftersom att jag då inte behöver skicka iväg maskinen utifall att det skulle behövas service.

Jag ber om ursäkt om dessa frågor har kommit upp någonstans men jag letade som en tok och hittade ingenting.

Vänliga hälsningar
Fanny

Senast redigerad av fannibu den 2009-02-25 klockan 14:50.
fannibu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 20:15   #2
Blastugan Blastugan är inte uppkopplad

Hej!
Jag tycker att du ska besöka butiken/butikerna, fråga och jämför och provsy. Ibland flera gånger för att känna in maskinen som du villha. Kan vara bra att ha penna och papper med sig för att kunna hålla infon till de olika maskinerna i sär.

Lycka till!
Blastugan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 20:47   #3
marie-e marie-e är inte uppkopplad

När det gäller att köpa en ny brodyr maskin, så glöm inte att programvaran kostar en del som du måste ha för att kunna skapa egna broderier. Så ta med den i din budget.
Lycka till
marie-e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 12:58   #4
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad

WOW - vilken underbar budget du har för att köpa symaskin. Önskar jag hade detsamma! Det är ingen dålig maskin du vill börja med!
Har du en sådan ordentlig budget så är det faktiskt värt att vänta ett tag och besöka en av de större symässorna. Där kan du få se många maskiner in action och kanske slå till på något bra mässpris dessutom.

Nästa symässa, Syfestivalen, är i Stockholm (Kista) redan 3-5 april nu i år!
Se mer här:
http://www.syfestivalen.se/

Vet att många från Sysidan brukar besöka mässan och de kan säkert ge fler tips om vad man brukar kunna hitta på mässan. Hoppas du kan hålla dig ända tills april.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 15:46   #5
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad

Håller med Ploppan om att du bör besöka någon symässa. Där kan man få mässpriser ibland.Dessutom kan du testa en massa olika märken utan att behöva åka runt till flera butiker.

Testa, testa, testa. Ta med dig sådana tyger du tänkt sy i när du ska testa en maskin, annars får man testsy i typ lakansväv och vilken maskin klarar inte det?
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 15:54   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Av de märken du listat tror jag att Bernina blir bäst. Om det var för 10 år sedan så skulle jag säga Pfaff. Men inte nu längre. (dvs jag rek bara pfaff som är minst 10 år gammal, när det var riktiga pfaff)

Pfaff/Husqvarna/Singer är ägt av samma företag.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:58.