![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska sy fast alltihop. Hoppas på att jag kommer fram till det när jag har alla bitar klara. Kan jag bestämma själv hur det ska se ut i nederkanten? Jag tycker det är snyggt när hela fodret är fastsytt, men vi får se om det är ngt jag klarar av. Jag har tittat på en liknande jacka jag har, men kan inte se var de har vänt på alltihop. Alla kanter ser så fina ut och det går inga sömmar igenom yttertyget. Vilket mysterium!
![]() Hittills har jag i alla fall förstått att fodret ska sitta fast med ytterdelen i halsringningen. Förutom det är jag helt clueless. Förresten, måste jag sick-sacka alla foderkanter? Jag har klippt med en sick-sack mönstrad sax, men det kanske inte räcker? Vet du också vad det innebär att "skjuta in vidd i slaghörnen"? Ska tydligen göra det på infodringarna i kragen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Ofta på kappor (speciellt längre modeller) syr man inte fast fodret längst ner, detta för att det ska falla snyggt. Läs hela beskrivningen så ska du se att det nog inte ska sys fast.
Om du inte har ett extremt fransigt fodertyg så behöver du inte sicksacka. Egentligen så behöver man vid all sömnad generellt sett endast sicksacka när tygkanterna utsätts för någon typ av påfrestning (eller vid väldigt fransbegnägna tyger, som sagt). Men när du fodrar så hamnar ju tygkanterna innåt och då blir de ju inte utsatta för någon påfrestning. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Du kan läsa lite här där jag svarat tidigare hur man går tillväga när man fodrar
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=16695 Om du ska sy fast fodret i nederkanten, lämnar du en bit öppet i ena foderärmen, som Du kan vända plagget genom. Då syns inga sömmar från rätsidan. Slag och överkragar är aningen större än de underliggande. Du skjuter helt enkelt ihop överslaget/överkragen så att det stämmer med underdelen. Utan att det blir veck på överslaget/kragen |
|
|
|
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:00.

Hybrid-visning