![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Hur man säljer spelar ingen roll, hemsida, marknad, loppis....
Man tittar alltid på 5 år. Här är några exempel År 1: vinst på 100 kr. Se till att ha alla kvitton kvar och en vettig kassabok. Du behöver inte deklarera. År 2: Liten vinst eller förlust... samma som år 1 År 3: vinst 15.000 kr. Du deklarerar nu och drar av förlusterna från år 1 och 2 (särskilda fält på blanketten). Du behöver inte bifoga alla kvitton, men måste ha kvar dom för att skatteverket ska kunna kolla om dom vill. Jag vet inte vad småvinster räknas som, men jag deklarerar inte förrän jag kommer över 5000 kr i vinst (efter avdrag från tidigare år). Jag har själv tagit råd av småföretagarkonsulter och dom säger att det inte är någon idé att starta företag. Sen ger dom inga fler råd, eftersom deras expertis handlar om just företag, inte hobby. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
|
Citat:
Så den lilla vinsten på år 1 och år 2 är helt skattefritt? Du gör inga avdrag för sånt du köper in då? Är moms nåt man måste bry sej om? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tror jag ska försöka komponera ihop ett mail till skatteverket istället för att ringa...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Nej, år 1 och 2 är inte skattefria, dom ska stå med när du deklarerar dom 15.000 i mitt exempel (det finns fält för 5 år på den särskilda blanketten)
Jag drar av precis allt. Printerbläck (om jag gjort broschyrer och visitkort), kostnad för hemsidan, virknålar, garn... Allt som jag behöver för att göra och marknadsföra mina saker. Vinsten är efter dom avdragen (med kvitto på allt förstås). Moms tar man inte ut av sina kunder, och får heller inte dra av för moms. Sen finns det andra saker att tänka på, beroende på vad man har för andra inkomster. Jag har förtidspension, och dom tittar mest på hur mycket tid man lägger ner på hobbyn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
Jag har ju 100% jobb och lägger väl egentligen inte ner så jättemycket tid på min hobby. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
men går man bara på plus utan att ta bort kostnader för tyger då?(om tygerna är köpta för mer än 5 år sen)
Alltså är det som om materialet varit gratis då? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Intäkter - kostnader= din vinst
Ingående moms - utgående moms = det skattar du Jag har för mig att du får tjäna 40 000 kr innan du måste lämna in deklaration på hobbyverksamhet. Ta en liten kurs i företagsekonomi så känner du dig säkrare sen och kan knäppa skatteverket på näsan hihi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Citat:
Oj det var mycket man får tjäna! då är det inte så stor risk att jag måste deklarera ![]() Ska jag vara ärlig så gick jag ekonomi på gymnasiet å läste alltså företagsekonomi i två år ![]() men det är väl typ 6-7 år sen så jag kommer inte ihåg nånting Ska nog leta åt mina gamla skolböcker nästa gång jag far hem till föräldrarna så kanske man blir lite klokare ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
Citat:
Företagsekonomi och hobbyverksamhet är helt olika saker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Hej här har stor kunskap i skatt och bokföring, och ekonomi.
(jag jobbar sånt med lilla delen av det under kommunala nivå) Fila Jag skulle ge svar dina frågor, Bäst om du frågar ett tag, så kan jag svara ett tag så blir det tydligare o begripligare för dig. Jag vill säga att det är aldrig lätt. Man får inte glömma: Myndigheten har aldrig fel och erkänner aldrig att de gjort fel. Det som ni måste göra rätt bara. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
Citat:
Företagande vet jag inte mycket om, förutom att jag tagit reda på om jag själv skulle starta ett. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
admin
|
Ida-Maria; jag skulle rekommendera dig att skaffa någon bra bok om att starta företag odyl, istället för att fråga Skatteverket de här grundläggande frågorna. Någon som kan tipsa om en bra sådan bok kanske?
Jag förstår du blir förvirrad. Skatteverket är ju mer "fackidioter" man kan vända sig till med konkreta frågor, de kan allt om alla skatteregler, men är ju inte bra pedagoger direkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:51.