Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-01-06, 11:46   #1
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Vilken bra ide!

Eller att det bredvid "Nytt ämne"-knappen ligger en minst lika stor "Sök"-knapp.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 14:36   #2
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad

Kanske denna jättebra tråden skulle ligga under sysidan.se istället då jag tycker att förslagen borde läsas av admin. Eller vad tycker ni andra? Kan/Skall jag flytta den dit? Det är inte säkert att de läser fritt forum.

Annette medlem och forumvärd
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 15:23   #3

Låter väl inte helt fel, Anette. Den hör ju liksom hemma lite här och lite där...
Gammal 2009-01-07, 07:34   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Problemet är att som med annonser så blir folk blinda till dem, och ser inte längre även om det stor i fetstil o blinkar... Så tyvärr är det inte alltid till någon hjälp.

Ta bara OBS-rutan ovanför textrutan. Inte läser jag den längre.

Det som behövs är friska moderatorer och hårdare regler.
Om ens tråd låses fort, flyttas bort till separat låsningsforum eller raderar så lär man sig till slut.

Att någon startar ny tråd på ens egen originalfråga är ju fruktansvärt!!!

Det här forumet är VÄLDIGT snällt om man säger det så, så man ska nog inte säga någonting om att moderatorer inte behövs, att det är för hårt. NEJ det är väldigt snällt och slappt här.

Dels moderatorerna, och dels vi medlemmar själva. Precis som någon här sa, om någon skulle bete sig som här på låt oss säga flashbackforumet så skulle man först få 10 svar om att man kan googla själv, att man är lat för att sedan se tråden låst. Nej det är inte föredömligt att vara taskig i tonen, absolut inte. Men vi borde vara hårdare mot användare och upplysa att det redan finns trådar, men inte på taskigt sätt om ni förstår det rätt?

Inte typ "använd google idiot" utan "Hej (och ev välkommen) det finns redan tråd om det här - länk" det kan vi medlemmar också göra, för det dyker ofta upp nybörjare här (båda till forumet och till internet/forumsetikett överhuvudtaget) att det skulle nog behövas minst 20 moderatorer för att hålla undan och ha intresse att söka upp rätt tråd, skriva text osv....
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 09:43   #5
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad

Måste säga att en av anledningarna till att man lägger upp en ny fråga. Kan ju också vara som så att när man söker efter nåt får man upp tio sidor med trådar. En hel del har inte att göra med de man letar efter o alla ggr är det inte så kul och gå igenom alla diskussioner och ändå inte hitta svar på sin fråga. Vet att de blir ändå fler trådar på detta viss men men . Jag är ju ingen livlig deltagare vad de gäller att skriva men läser i stort sätt allt som skrivs. Och jag blir faktiskt irriterad på att trådar flyttas för troligtvis la man in sin tråd där man tyckte den passade. Kan tom ibland tycka att dom flyttas till fel forum. Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 09:49   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Kanske ska man klistra upp små FAQ-trådar. Typ Här diskuterar vi trådspänningen... osv.

Så kan alla frågor om det ämnet samlas i den tråden?

Så blir det ju lättare för den som har visst problem att hitta rätt tråd att leta reda på sitt problem först och sen ev fråga där?

hmmmm.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 11:25   #7

FAQ borde vi definitivt ha!

Min inställning är att man ska lägga rätt mycket tid och energi på egen sökning innan man öppnar en ny tråd. Både i forumet och med t.ex. Google. Ibland är det svårt att veta vad man ska söka på, men jag tror att den här diskussionen kom upp med anledning av alla de gånger det handlar om ett enda uppenbart sökord eller kombination av ord som man inte brytt sig om att ens försöka söka på. Eller i vissa fall inte ens sett ämnet som ligger bara några rader under sitt eget (inget sådant fall nyligen som jag reagerat på, så ingen behöver känna sig träffad och leta just nu!)
Gammal 2009-01-07, 15:10   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Citat:
Trulsan skrev: Visa inlägg
Måste säga att en av anledningarna till att man lägger upp en ny fråga. Kan ju också vara som så att när man söker efter nåt får man upp tio sidor med trådar. En hel del har inte att göra med de man letar efter o alla ggr är det inte så kul och gå igenom alla diskussioner och ändå inte hitta svar på sin fråga. ...
Visst kan det bli många trådar när man söker, men en sak som kan hjälpa till i djungeln är ju om alla börjar använda "Betygsätt ämne". Då borde det bli lättare att hitta de trådar som ger bra svar. Gäller bara att folk använder betygsättningen på ett bra sätt
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 14:01   #9
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad

Jag måste säga att jag, personligen, inte tar det så hårt om det startas många ämnen med samma fråga.

Det är väl förståss att ta allting med en nypa sallt då också. Om nån t.ex. inte orkar fortsätta på sin egen tråd, utan istället skapar en ny, då har man kanske gått över gränsen för vad som är okej i mina ögon. Men om man har en fråga gällande en viss sak och inte har frågat nåt om det tidigare/ser en tråd i samma ämne man kan fortsätta på, ja... varför är det då så jobbigt om nån startar en ny tråd?

Som någon redan nämnde så kan det ju många gånger vara frågan om nån som redan plöjt igenom alla trådar som finns i ämnet, men har en lite annan vinkling, eller ännu en fråga, man vill ta upp. Då är det ju lättare att starta en ny tråd än att fortsätta på nån som kan vara flera månader gammal.

Nog för att trådarna "lyfts upp" om du skriver ett nytt inlägg. Men vem orkar plöja igenom en gammal tråd bara för att komma fram till det allra sista inlägget var det finns en ny fråga?
Har märkt att såna frågor ofta lämnas obesvarade...

Dessutom, dethär är ju faktiskt ett diskussionsforum. Många kanske helt enkelt vill diskutera saken också, inte bara ställa sin fråga och få en hel hög med information. Man kanske vill vrida och vända på det lite tillsammans med andra.
För var annan stans än på ett forum ska man diskutera?

Fiktivt exempel:
Direkt om du startar en ny tråd med ordet "vetevärmare" i rubriken så får du massvis med svar om att "ämnet har nog diskuterats redan, läs gamla trådar".
Men man kanske inte vill göra det. Jag vill fråga just exakt dethär, jag vill prata tygval, erfarenheter och helt enkelt få lite direkt respons, istället för att bara läsa gamla saker.
Andra har kanske iskuterat ämnet till leda, men inte jag.

Bara för att någon redan pratat sönder ett ämne, betyder det ju inte att alla gjort det!

Såklart det finns många trådar där folk kommer med en direkt fråga som skulle ha varit mycket enklare att direkt googla fram, eller kollat upp i sökfunktionen här. Men jag tycker att de flesta ämnen/trådar där folk säger "använd sökfunktionen!!" inte faller inom den kategorin.

Samtidigt förstår jag inte heller varför det skulle vara så himla nödvändigt att behöva söka genom halva internet och hela sysidan innan man ska våga öppna truten på forumet?
Många gånger är det ju mycket enklare att ställa en direkt fråga och få ett direkt svar av nån som faktiskt vet vad dom talar om, än att behöva söka ihjäl sig på internet.

Varför ska man behöva vara så "jante-lagig" att man är så himla rädd att be om hjälp? Är det fult att starta en tråd och ställa en fråga (som det tar en kunnig person 10 sek att svara på), om man inte har spenderat två timmar på att googla på ämnet först?
Jag kan inte förstå varför det skulle vara det? Är andras tid så dyrbar, men min tid så värdelös???

Det är ju inte heller så att man måste läsa alla trådar. Om det känns som ett för dig uttjatat ämne, strunta i tråden då! Och även om man vill läsa alla trådar, så behöver man ju inte heller svara på allt.
För det är väl inte precis som att forumet drunknar i såna här trådar?

Men än en gång, jag kan verkligen hålla med om att det finns trådar där det hade varit bättre om trådskaparen gjort lite efterarbete själv först och det skulle ju inte vara kul om sådana trådar dominerade här. Men som sagt var, så tycker jag att det inte finns särskilt många sådana trådar.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:06.