Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-01-02, 22:02   #1
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Citat:
Naemie skrev: Visa inlägg
Men fotocollage -Delfintua- gillar du inte det? Kanske inte så bra till hantverk.
Faktum är att när du nämner det så gillar jag inte fotokollage, har inte tänkt på det själv. Hellre ser jag en bild på varje detalj än ett sammelsurium av små detaljer på samma bild.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-03, 14:09   #2
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd

Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Faktum är att när du nämner det så gillar jag inte fotokollage, har inte tänkt på det själv. Hellre ser jag en bild på varje detalj än ett sammelsurium av små detaljer på samma bild.

Jag däremot tycker att kollage är en toppenidé, om man gör det bra och tydligt. På det viset behöver man inte ladda upp 4 bilder på samma plagg och "slösa plats".
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-03, 14:15   #3
chery chery är inte uppkopplad

Jag håller med Deliana. Jag sätter gärna ihop bilderna istället för att lägga in 3-4 bilder. Dels för att man ska slippa titta igenom en massa bilder, men också för att utrymmet tar slut och man inte kan sätta in mer om man lägger in mycket. Collage är väl ok så länge man inte vrider o vinklar på bilderna utan håller dom på rätt köl så att det är lätt att se vad dom föreställer.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-03, 14:29   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Att göra ett fotocollage är en konst. Många lyckas och en del inte. Nog kan det vara bra att se allt på samma bild men då måste bilderna vara skarpa och fokuserade på just detaljen. Det ser jag sällan.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-03, 19:12   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad

canon eos 350d och canon powershot g9. Powershot G-serien är bra för de är hjälpsamma och berättar för dig om någonting är på tok t.ex. om det kommer bli oskärpa pga skakning, och har många färdiga scenario-inställningar. Men ändå är avancerad.

enkla tips som gäller i princip alla kameror: sätt på makro om du fotar nära (50 cm eller närmare ungefär). Makro ser ut som en blomma. (detta här gäller "vanliga" kameror, inte systemkameror)

Stäng av blixthelvetet och fota i dagljus, det blir 1000 gånger bättre. Blixt är djävulens verk.

Lär dig hur man fokuserar med kameran. Vad som ska fokuseras, hur man flyttar fokusen osv.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-03, 19:59   #6
Lysmaskan Lysmaskan är inte uppkopplad

Aha det visste jag inte ang blixt.Då får man ställa ut sina alster o fota i dagsljus---bra tips.

Jag har en blomma på min Canon 450d men jag ska som sagt läsa på lite. Har fått en ny mobil oxså så det är mkt att lära.
Lysmaskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-03, 21:54   #7
marie-e marie-e är inte uppkopplad

Hej
Blomman på Canon kamera är för närbilds tagning finns på flera systemkameror också. Den är för macro fotografering är det då objektivets närgräns och förstoringsgard som gäller som begränsningar.

Det bästa med tyger är att inte använda kameras inbyggnad blixt. Bilden upplevs som platt och hård.
Foto ut i dagsljuset är bäst. Men så nu på vintern då man inte har tillgång till dagsljus kan man använda en ex spotlight som ljuskälla.
på dom flesta digitala kamera kan ändra vitbalansen i bilden så att den inte blir gul (Det beror på att en glödlampa, spotlight har ett gultsken, lysrör kan upplevas som gröna) Under vitbalansinställningar finns det en ikon som ser ut som en glödlampa, ändra till den (glöm bara inte att ändra tillbaka annars blir det blå bilder ute)
Ett annat tips är att spänna upp vitt tunt tyg på en ram (ca 30-50 cm diameter) och hålla mellan ljuskällan och motivet så försvinner skuggor.
I fotovärlden kallas det för diffuser.
Tänk på att använda ett stativ eller vila kameran på en rispåse som kan staplas upp med ett par böcker så har du ett hemma gjort stadig "staviv" till kamera som funkar på ett bord.

Hoppas att det blev något nytta med detta tips och inte en massa svamlade.

Marie
marie-e är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bilder, fotografering

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:41.