![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler |
|
|
|
#1 |
|
|
För att få en sån "krans" (som ser likadan ut på bakstycket) så måste ärmarna vara raglanisatta. Du kan inte få en sån krans med "kavajärmar".
Men med kavajärmar kan du göra mönstret tvärs över bröstet. (Och då kan du göra på bara framsidan om du vill det, eller både fram och bak om du vill det.) Men då behöver du låta bli minskningarna som finns på den här beskrivningen. Alltså "hitta på" hur mönstret ska se ut på de övre lite smalare delen av diagrammet. Diagrammet börjar ju med 9 maskor. Du får fylla på de borttagna rutorna för att det ska sluta med 9 maskor också. I så fall föreslår jag att du ritar upp några rapporter bredvid varandra på ett rutat papper. Då syns det bättre hur det blir när man upprepar rapporten med de nya maskorna instoppade. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
PS.
Om du stickar enligt deras beskrivning (på rundsticka runt runt) så stickar du alltid från rätsidan. Det är knepigare att sticka flerfärgsmönster fram och tillbaka så att man även stickar från avigsidan. Det går, men det är mindre bekvämt. Men det är nödvändigt om du har "kavajärmar". |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Tack för svaren!
Jag har en ny fundering. Har ritat ett mönster jag tänkt sticka, men när man gör en tröja, brukar man minsta maskor över bröstet, eller har man likamånga ehla vägen? Om man minskar; hur, hur mkt, vart, och hur anpassar man mönstret? Det är ett enkelt mönster, lite vågrät sicksack och så, ungefär som i länken jag postade tidigare. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Vet inte riktigt hur du menar.
Men man minskar inte mer efter man har "gröpt ur" ärmhålen. (Kavajärm) Raglanskärning sneddar ju av fram- och bakstycken längs en linje mellan armhålan och axeln närmast halsen. Men ingendera gör några minskningar "inuti" "tyget". |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Hm.. Alltså, på mönstret som jag postade så har dom att maskor ska stickas ihop på några ställen. Vad jag undrar är väl ungefär om man ska göra så när man stickar fram- och baksida separat med, eller om man bara kör på utan att minska, förutom för armarna då. Om jag fatta rätt så minskar man alltså inte?
Och en annan fundering, när man minskar vid armarna, hur mkt och så ska man göra? Jag har ingen beskrivning jag följer (och lyckas inte hitta ngn med rätt masktäthet heller), så jag har ingen koll alls på hur man ska göra där. Vad är det generella sättet att göra på? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Precis, i det oket du visade så minskar man "lite här och var" "inuti tyget", men det ska man alltså inte göra i vanliga fall.
Gå in på stickamera.se och kolla de gratisbeskrivningar som finns länkade där. NÅN måste ju ha någorlunda rätt masktäthet och storlek och ärmform. Om du fortfarande är inne på "kavajärm" så kan du ta ett "tygmönster" och jämföra med. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Okej, då vet jag det
![]() Tack för tipset! Och tack för hjälpen ![]() |
|
|
|
![]() |
| Taggar |
| mönster, stickning, tröja |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:52.

Hybrid-visning