Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-12-26, 13:44   #1
Bekkis Bekkis är inte uppkopplad

Citat:
Annamors skrev: Visa inlägg
Köpte en Easy Jeans, för att sy bl.a hundselar och koppel.
selarna var fodrade och i tjocka lager + polypropylenband.Det fungerade inte, trasslade sig och nålarna gick också av, oavsett hur dyra och fina och i vilka färger de var.
Sålde maskinen, nästan ny, innan den blev misshandlad. Tittade mycket på blocket mm, efter en industrisymaskin. men fann ingen lämplig, då de flesta var gjorda för trefas eller tryckluft, kolla detta innan du köper maskin.
Ringde tillslut till en firma i Borås, som har många begagnade yrkes-maskiner. Fick komma dit och prova de som ev. skulle kunna passa och det var ovanligt att få en maskin med så högt pressarfotslyft att selarna med vaddering gick under foten.Över och undermatning behövdes också.
Jag fastnade för en, den fick bara byggas om till enfas.
Fick fantastisk hjälp, säkert mycket dyrare att köpa där, jag gav 12 500 inkl. moms för maskinen,men med garanti och många tomspolar, ny motor,bruksanvisning och otrolig service!Jag tycker det har varit varit värt vartenda öre, nu är det roligt att sy hundgrejer igen. Det kan kanske fungera med en "vanlig" äldre maskin också, det får andra svara på som har provat.

Vad var det märke och modell på den nya symaskinen du köpte?
Bekkis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-26, 17:32   #2
Annamors Annamors är inte uppkopplad

Står på min sida om du går in där- En Juki DNU-241
Mvh Gro
Annamors är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 11:22   #3
annan65 annan65 är inte uppkopplad

Nu är det gjort.

Har köpt mej en industrisymaskin. En Pfaff 463 blev det. Har inte fått den av släpkärran än, så än har jag inte fått köra hemma i lugn och ro, bara testat hos säljaren. Den syr fina sömmar och verkar passa mina syften.

Någon som vet något om denna maskin eller nån snarlik. Antar att de flesta är likvärdiga, även om det skulle stå andra siffror bakom...? Kunde inte utröna från bruksanvisningen när den är tillverkad, men verkar vara sent 50 eller tidigt 60 tal. Vad tror ni?

Fick även med en ännu äldre "på köpet". Den behöver fixas lite med. Är lite trög och behöver nog smörjas upp en del här och var. Har ingen sifferkombination till den, så jag vet inte vad den "heter" mer än Pfaff. Fanns inga papper till den. Men 3000 kr för dessa båda? Det kändes som en bra affär i alla fall.

Ni som syr i skinn och läder vad använder ni för tråd? Vanlig sytråd håller inte? Säljaren pratade om att jag skulle använda 36-tråd. Var får jag tag på det? Inte vanliga sybehörsaffärer gissar jag. Samma med nålar. Vad är det för nålar och var köper jag dessa?

Mycke frågor blev det och jag gissar att jag inte är färdig ännu......
annan65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 12:14   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Grattis.
Du bör ha köpt något liknande som jag har.
Min heter Pfaff 463-34/01-90
Det är en maskin från 60-talet.

Jag använder nålar 134(R) 135x5
100 och 110 brukar jag använde till kapell och liknande.
Symaskins-affärer tar hem de här nålarna om de inte har dem hemma.

Björntråd, eller om den heter Vildmarkstråd. är stark och bra.
Nu använder jag mest skomakartråd. Det är en ren nylontråd.
Bifogade bilder

Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 01:36   #5
Annamors Annamors är inte uppkopplad

Wink

Roligt att du fick tag på en industrimaskin! Det är ju det att man skall leta och kunna slå till med en gång, som gäller. Just när jag skulle köpa dök det inte upp "den rätta", så till slut tröttnade jag på att vänta.Köpte den jag har nu och är jättenöjd. Skall bli kul att se det du gör, du glömmer väl inte att visa oss!
Ha det gott och akta fingrarna.
Annamors är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 19:36   #6
annan65 annan65 är inte uppkopplad

Idag har jag fortsatt bekanta mej med min maskin. Vi kommer inte alltid överens, utan vi tjurar lite på varann emellanåt. Har kört av 7 st nålar idag bara. Undertråden har fastnat och lindat in sej flera varv i spolhuset, övertråden har jag ibland missat att få "i spår" vid trådspänningen, osv osv.....

Till slut sa till och med barnen till mej att lägga ner för dan.

Men skam den som ger sej... I morrn är det nya friska tag som gäller och jag hoppas att maskinen också är på bättre humör när den fått vila under natten. Det är inte mycket kvar nu...... Snart är ju första delen klar av klädseln..... Måste köpa på mej fler nålar bara...
annan65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 19:46   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Trägen vinner, heter det ju!
Synd på nålarna, de är ganska dyra per styck!

Har Du fått in spolkapseln ordentligt, på min Pfaff kan det behövas ett extra litet tryck, för att få in den riktigt.
Och att undertråden sitter där den ska i spolhylsan?
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
industrisymaskin, symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:56.