![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
|
![]() Citat:
Vad var det märke och modell på den nya symaskinen du köpte? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Står på min sida om du går in där- En Juki DNU-241
Mvh Gro |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Nu är det gjort.
Har köpt mej en industrisymaskin. En Pfaff 463 blev det. Har inte fått den av släpkärran än, så än har jag inte fått köra hemma i lugn och ro, bara testat hos säljaren. Den syr fina sömmar och verkar passa mina syften. Någon som vet något om denna maskin eller nån snarlik. Antar att de flesta är likvärdiga, även om det skulle stå andra siffror bakom...? Kunde inte utröna från bruksanvisningen när den är tillverkad, men verkar vara sent 50 eller tidigt 60 tal. Vad tror ni? Fick även med en ännu äldre "på köpet". Den behöver fixas lite med. Är lite trög och behöver nog smörjas upp en del här och var. Har ingen sifferkombination till den, så jag vet inte vad den "heter" mer än Pfaff. Fanns inga papper till den. Men 3000 kr för dessa båda? Det kändes som en bra affär i alla fall. Ni som syr i skinn och läder vad använder ni för tråd? Vanlig sytråd håller inte? Säljaren pratade om att jag skulle använda 36-tråd. Var får jag tag på det? Inte vanliga sybehörsaffärer gissar jag. Samma med nålar. Vad är det för nålar och var köper jag dessa? Mycke frågor blev det och jag gissar att jag inte är färdig ännu...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Grattis.
Du bör ha köpt något liknande som jag har. Min heter Pfaff 463-34/01-90 Det är en maskin från 60-talet. Jag använder nålar 134(R) 135x5 100 och 110 brukar jag använde till kapell och liknande. Symaskins-affärer tar hem de här nålarna om de inte har dem hemma. Björntråd, eller om den heter Vildmarkstråd. är stark och bra. Nu använder jag mest skomakartråd. Det är en ren nylontråd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Roligt att du fick tag på en industrimaskin! Det är ju det att man skall leta och kunna slå till med en gång, som gäller. Just när jag skulle köpa dök det inte upp "den rätta", så till slut tröttnade jag på att vänta.Köpte den jag har nu och är jättenöjd. Skall bli kul att se det du gör, du glömmer väl inte att visa oss!
Ha det gott och akta fingrarna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Idag har jag fortsatt bekanta mej med min maskin. Vi kommer inte alltid överens, utan vi tjurar lite på varann emellanåt. Har kört av 7 st nålar idag bara. Undertråden har fastnat och lindat in sej flera varv i spolhuset, övertråden har jag ibland missat att få "i spår" vid trådspänningen, osv osv.....
Till slut sa till och med barnen till mej att lägga ner för dan. Men skam den som ger sej... I morrn är det nya friska tag som gäller och jag hoppas att maskinen också är på bättre humör när den fått vila under natten. Det är inte mycket kvar nu...... Snart är ju första delen klar av klädseln..... Måste köpa på mej fler nålar bara... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Synd på nålarna, de är ganska dyra per styck! Har Du fått in spolkapseln ordentligt, på min Pfaff kan det behövas ett extra litet tryck, för att få in den riktigt. Och att undertråden sitter där den ska i spolhylsan? |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
industrisymaskin, symaskin |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:56.