![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Vad är egentligen skillnaden på att vara vegan och vegetarian?
Upplys mig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Lakto-vegetarianer äter mjölkprodukter men inte kött, fisk, kyckling och ägg och en lakto-ovo-vegetarian äter även äggprodukter. De flesta är nog lakto-ovo-vegetarianer.
Det finns även de som kallar sig vegetarianer men äter fisk eller kyckling. Det kallas demi-vegetarian. Själv tycker jag inte alls att de är vegetarianer. ![]() Som vegan väljer man bort alla animaliska produkter. De flesta veganer väljer även bort honung. Hoppas det gav dig ett bra svar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för det... följdfråga. Varför väljer man bort honung?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Eftersom att man utnyttjar bin för att få fram honungen.
Det finns många tillsatser (E-nummer som du ser på väldigt många matvaror, främst godis) som innehåller animaliska produkter. E 120 tex är malda löss som de flesta veganer inte äter och en del vegetarianer. Detta för att man dödar lössen. Själv äter jag honung eftersom att där man "odlar" honungen så är ekosystemet väldigt bra. Det finns mycket blommor och därmed insekter som i sin tur ger mycket djur. Jag tycker inte att biodlingar är fel eftersom att vad jag vet (rätta mig om jag har fel) så gör inte bina speciellt mycket med sin honung? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
Har jag fattat dig fel nu eller är E nummer på exepelvis godis ursprungligen från bin? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Oj, hur dör de på vintern då om man tagit honungen?
Jag vet egentligen inte så mycket om honung, jag har bara läst litegrand. E-nummer är en benämning i siffror på olika tillsatser. "Duktiga" veganer och vegetarianer har alltid med sig en lista på nummer som är eller kan vara animaliska. http://www.foodfigures.com/ är en hyfsat bra hemsida där det står om olika ämnen. Exempel på stabiliseringsmedel (sådant som får godis att hålla ihop eller få en speciell konsistens) är E 440 Pektin vilket kommer från frukt och har ungefär samma funktion som E 441 Gelatin, vilket är avkok på de benrester och muskler som blir efter slakt. Dessa gör att godis blir segt. Hoppas att jag har förklarat så att du förstår nu ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Bina dör inte på vintern för man ger dom annat att äta. Förstår ändå inte hur du kan para ihop E numrena med bina? Vad har dom med saken att göra?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
fannibu - dina siffror angående mentangas får man ta med en nypa salt . Precis som med alla sifferräkning så beror det på hur man räknar och tolkar siffror . har läst andra helt tillförlitliga siffror i detta ämne .Men jag går inte in mer på detta ämne då man kan bolla svar hit o dit och vinkla tolkningar hur man vill .Även forskare är inte ense om på vilket sätt det är bäst att räkna %-satser hit o dit .
Men äter man kött kan man köpa svenskt kött från frigående djur ( de kan även gå ute om vintern om de vill), även om det kostar lite mer . Som jag skrev förrut djuren gör nytta för landskapet , många andra djur skulle få det svårt om inte köttdjuren höll landskapet öppet . Vi har levt sida vid sida med våra köttdjur länge och det kan vara mera synd om de husdjur vi håller som "sällskapsdjur" inomhus . Detta är en stor fråga om vi ska hålla djur överhuvudtaget och i vilket syfte, även min hund o katt har jag för min egen skull och inte för deras skull . |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:10.