![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Sömmar och material
Jag har en gång i tiden fått lära mig att stickade tyger med fördel sys ihop med overlock medan vävda tyger bör sys med raksöm (kanterna kan kastas med overlock). Motiveringen (har jag för mig) var att vävda tyger kräver lite mer sömsmån för att hålla. När jag nu surfar runt på div bloggar och hemsidor ser jag att många verkar använda overlocken även till att sy ihop vävda tyger. Hur gör Ni? Finns det nå´t rätt och fel? Är nyfiken
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag är lat och använder overlocken till det mesta om det går. Förutom att det går fortare, blir det snyggare tycker jag. Har precis sytt jeans till dottern och håller på med ytterligare ett par barnjeans och där har jag sytt själva grensömmen med förstärkt raksöm på den vanliga maskinen efter att först ha overlockat respektive råkant, i övrigt så stickar man ju ner alla sömsmåner och jag har tänkt som så att det också hjälper till att stärka sömmen. Jag har inte råkat ut för att sömmen inte hålller bara för att den varit sydd på overlocken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tycker att vävda tyger skall sy med raksöm för att man kan pressa isär sömsmån då, ser mer proffsigt och arbetat ut.
(och då menar jag inte "proffsigt a'la H&M") Påslakan osv kan man visserligen sy bara med overlock, men kläder bör sys med raksöm också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag syr alltid vävt med raksöm. Antingen overlockar jag ihop sömsmånerna efteråt om det är tunna tyger eller så pressar jag isär, i det senare fallet har jag oftast overlockat innan jag sydde ihop delarna.
Om jag syr plagg som är fodrade och tyget inte rispar så fasligt skippar jag overlocken helt eftersom fodret skyddar sömsmånerna ändå. /L |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för svaren!
Hade hoppats fler ville dela med sig av sina erfarenheter men kanske det var en lite dum fråga? Tack iaf Ni som svarat!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
lyckopinglan, det var ingen dum fråga!
Kanske så har man missat ditt inlägg som jag gjort. Jag brukar använda overlocken till nästan all sömnad. Även när jag syr ihop t.ex en tunika i vävt tyg. Däremot så syr jag en extra söm med min vanliga maskin i sidosömmarna. Att jag gör det beror på att overlocksömmen gärna blir väl synlig i sömmar som blir lite påfrestade. Byxor däremot syr jag ihop med den vanliga maskinen efter att jag overlockat kanterna. När jag syr i stickat tyg (trikå, sweatshirttyg, velour m.m) använder jag nästan enbart overlocken. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:06.